lördag 29 januari 2011

Mera tygblöjor

I torsdags var jag in till stan och handlade mat samt uträttade några ärenden. Hade också fått ett paket som jag hämtade ut. I detta paket låg det sex stycken tygblöjor av märket Poop (samma som vi provat innan). De är så otroligt fina och välsydda. Vi har provat dem på Folke på natten och det fungerar kanon. Fast vi behöver stoppa in ett extra inlägg eftersom han är så stor och kissar ganska mycket då det väl kommer.



Dessa godingar kommer garanterat att användas mycket på Smulan. Det bästa med just dessa blöjor är att insidan är av bambufrotté. Bambu är super mot småbarns känsliga hud och det suger upp kisset snabbt. Bambu är ju också ett mycket bra val gäntemot miljön. Det växer snabbt och behöver inga bekämpningsmedel. Folke har själv sagt att han tycker att blöjan är skön att ha på sig och det är ett bra betyg.



Här på bilden så har jag knäppt ihop dem i de tre olika storlekarna. Här ser man vilken skillnad det blir på blöjan och hur det funkar att använda den hela blöjperioden. Eftersom bebisar kan vara rätt runda i början så kan man måsta köra med den största storleken ett tag och sedan kan man knäppa ned till mellan storleken när det passar. Och ja, det kan se helgalet ut att sätta en sån här blöja på en nyfödd, det blir lite klumpigt och man kan behöva en storlek större på bodyn. Men det är en vanesak för ögat och inget bebisen bryr sig om. Såklart beror det ju mycket på hur stor bebisen är när den föds, men jag kan tänka mig att dessa passar fint från ca 4 kg.

Tusen tack till Jane som skickat dessa fina blöjor till oss! Så otroligt snällt och fint gjort.

Är ni intresserade av just dessa Poop-blöjor så kolla in på Jane's sida, där står allt man behöver veta, samt en massa bra tips. Hon har även ett parti blöjor ute på blocket till priset av 99kr styck, vilket är galet billigt för så fina sprillans nya blöjor.

Ni kan även läsa mer här om hur vi har använt tygblöjor:
Tygis guiden -hur man gör med blöjorna
Tygis guiden - hur man gör med smutsiga blöjor.

3 kommentarer:

  1. Hej Lisa!

    Undrar hur nöjda ni är med dessa blöjor efter lite användande? Jag förstår att du inte testat dem på nyfödda ännu.
    Jag tycker de verkar bra, men har ingen som helst praktisk erfarenhet av tygblöjor utan väntar mitt första barn nu i slutet på april.

    Mvh Nadja

    SvaraRadera
  2. Hej Nadja! Vad roligt att du frågar. Som sagt så är det lite svårt att ge ett fullgott omdömme då jag bara kunnat prova dem på sonen än. Han har bara haft dem på natten och då kissar han i dem ibland. Detta har fungerat super med ett extra inlägg och det är ett gott bevis på att de fungerar att ha hela blöjperioden. Det jag skulle kunna tro med just denna sort är att de är en aningen stora till en nyfödd, men det beror ju såklart på hur stor bebisen är när den föds. Det jag gillar mycket med just dessa är att materialet mot barnet hud är gjort av bambu. Det är mjukt och har en antibakteriell förmåga som är skonsam mot små barns hud. Det som också är skönt med just pocket blöjor är att de är lika lätta att handskas med som vanliga engångs. Man får på dem snabbt och enkelt utan gorm. Mitt bästa råd jag kan ge alla som vill prova tygisar är att bara köpa någon enstaka och prova sig fram. Jag vet att det är skönt att kunna fixa sånt klart innan bebis föds, men det är jätte svårt att veta vilka man gillar innan man provat på riktigt. Vi har provat ganska många olika sorter och jag sitter och filar på ett inlägg om vad jag själv tycker om dem. Det jag kan säga på rak arm om just Poop-blöjorna är att det är väldigt prisvärda, rymliga och bra material. Men att det förmodligen behöver kompletteras med mera inlägg än bara det som följer med. Hoppas att du är nöjd med mitt vimsiga svar. Du får gärna fråga igen eller maila på omlivetpalandet@hotmail.com

    Ha det gott!!!

    SvaraRadera
  3. Hejhej

    Jag är med nyfiken på hur det går med användandet =) jag ska inte ha förrens i slutet på januari men vill verkligen testa detta, jag menar vad har jag att skylla på för att inte göra det ?! lathet ;) jag har heller inte en enda vän/bekant som testat, lite trist tycker jag... blev tom utskälld av en kompis som tyckte det var bedrövligt av mig att ens överväga att pröva. Hon tyckte det inte var så dyrt med engångs... fast innan hon skällde på mig hade hon talat om hur dyrt det var med barn !!! ha det =D

    SvaraRadera