torsdag 13 januari 2011

En galet trött mamma i kaos!

Sitter just nu i ena soffan och tittar med ett getöga på filmen Hajar som hajar medan jag surfar på nätet och lyssnar ifall tvättmaskinen snart är klar. Jag har sovit så dåligt ett tag nu så minsta lilla som händer blir genast jättejobbigt bara för att jag alltid är såå trött. I förrgår natt så hade vi något mystiskt oväsen i huset som höll mig vaken till ca klockan 02.00. Somna sött när det slutade och efter ca 30 minuter vaknar jag av att det är någon som viskar: -Mamma, mammaaa. Det är kiss i min säng. Kliver upp som en zombie och känner att Folke är helt blöt och hans säng med. River upp hans sängkläder och kastar in högen i tvättstugan. Hämtar tvättlappar och torra blöjor och några handdukar. Byter på den frusna lilla killen som står och väntar på samma fläck. Bäddar på Rikards sida (han jobbade natt så hans sida på sängen är ledig) med några badlakan och ber Folke lägga sigg där och försöka sova. När R kommer hem från sitt nattskift har jag sovit ca två timmar och kliver upp och gör dag. Förra natten sov Folke som en stock så jag fick några timmar mer sömn.

I samma ögonblick som Rikard kliver ut genom dörren ikväll och ska åka iväg på sitt nattskift igen, så hör jag hur Folke snyftar till i "barnvakten". Jag kränger min onda, trötta kropp upp ur soffan och går upp på övervåningen. Jag hör genom sovrumsdörren hur han snyftar och bökar i sin säng. När jag kommer in i sovrummet så ligger han med huvudet i fotändan och jag frågar hur det är fatt. Han tittar upp på mig och då kommer det.......... han kräks en ocean i sin säng. GAAAAAaaaaaaaa! Inte nu, inte inatt. Ungen hann vara på förskolan en enda dag efter jullovet och drar på sig magsjuka direkt. Han har bara haft det en gång förut och det var för precis två år sedan.

Han sätter sig upp i sängen, skakar och gråter. Jag försöker prata lugnande och frågar om han har ont i magen och så. Hämtar ett badlakan och försöker få bort kräkset från honom. Jag bär ned honom och ställer han i badkaret. Duschar snabbt av honom och tar på en ren pyjamas. Bäddar in honom i soffan och samlar ihop allt som fått kräk på sig och kastar i tvättmaskinen (tack och lov för vår nya stora så allt rymdes). Det går en timme och han ber om vatten, dricker lite och sedan börjar han att kräkas igen. Jag vet inte om jag ska ta en natt i soffan eller om jag ska bära upp honom så jag kan ligga bekvämt. För just nu så håller mitt bäcken på att ta kol på mig. Men orkar jag städa spyor i sovrummet? Hmm, tål att tänkas på en stund till va...

Jomen det är några helt vanliga dagar/nätter som gravid och mamma.

3 kommentarer:

  1. Neeej, men stackars ER! Krya på dig, Folke och hoppas hoppas ni andra slipper eländet. Jag riktigt ryser.

    SvaraRadera
  2. Ja huuga! Hittils en bra morgon, ungen verkar pigg och jag känner inte av något. Man har ju liksom glömt bort hur man tar hand om ett sjukt barn då vi haft sån tur.
    Kram!

    SvaraRadera