måndag 12 december 2011

Fröken finsmakare fortsätter




Alltså helt ärligt, det går inte speciellt bra med maten för Flora. Hon äter i princip inget alls. Hon får smaka varje dag, men jag får henne att äta ungeför en tesked av det mesta sen är det stopp. Provar att ge henne allt möjligt, men hon är inte speciellt förtjust överhuvudtaget.

Igår testade vi att ge Butternutsquash puré (med recept från lilla matdériven). Roligt att göra, men inte lika kul att äta. Fick i henne 3-4 bebis skedar iaf innan det tog stopp. Frös in resten i hopp om att hon kanske vill äta mer av denna nyttiga puré. Annars får vi väl ha den till annat.

Roligast var nog ändå när jag köpte själva butternutsquashen.
Tjejen i kassan: -Vad är det här?
Jag: -En butternutsquash.
Tjejen i kassan: -Såg du något pris på denna?
Jag: -Ja, fast jag minns inte vad det stod.
Tjejern i kassan: -Jag får ringa och kolla då. Tar luren och får svar. Hallå, jag behöver prisuppgift på... eh..typ.. eh...den ser ut som barbapappa....

8 kommentarer:

  1. Vad kul att du vågade dig på butternutsquashen! Prova att blanda ut purén med banan eller mosad mango. Bebisar älskar söta smaker och ibland behöver man hjälpa dem lite på traven med nyttigheterna. ;)

    SvaraRadera
  2. HAHA!!
    Har du testat köpemat? Man har ju hört om barn som ratar hemlagat men älskar köpmat.

    SvaraRadera
  3. Ann-Louise - Tusen tack för tips. Ska absolut prova att blanda med det du föreslår. Funderar på att testa risotton också.

    SvaraRadera
  4. Susanna - Ja vi har testat en gnutta köpemat utan framgång också. Har inte provat så mycket eftersom det känns onödigt dyrt. Tycker att det är så otroligt enkelt att ge henne av det vi äter själva. Det enda vi inte provat är ersättning eftersom det känns så knasigt att ge då det funkar så bra med amningen fortfarande. Hon ligger ju över på kurvan än, så jag antar att hon får i sig det hon behöver ändå.

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag tänkte bara dela med mig av min lilla story. Jag har oxå en dotter (9½ mån) som fortf bara ammar. Vi har testat allt! Napp, nappflaska, ersättning, välling, massa mat och inget annat duger. Hon lider inte, det är bara jag som tycker att det börjar bli jobbigt att sitta fast i henne :) Hon ligger oxå över sin kurva så vi har väl nån supermjölk kanske?! Du får gärna höra av dig om du kommer på något revolutionerande! ;)

    SvaraRadera
  6. Emilia - Tack för att du delar med dig. Min dotter tar iaf nappen, så det funkar fint för pappa R att ha henne själv mellan måltiderna. Men det hade ju varit skönt om man hade kunnat byta ut iaf ett mål om dagen så man kan hålla på med lite längre projekt ibland.
    Ska absolut höra av mig om jag hittar något revolutionerade! =O)

    SvaraRadera
  7. Hej,

    Samma visa här - dotter nu 11 månader har aldrig velat äta. Vare sig mat, gröt eller välling. Bara bröstmjölk. Tills hon fick börja äta själv! Redan vid sex månaders ålder började jag ge henne sådant hon kan äta, ärtor, morotsslantar (kokta), avocadobitar osv. Det är det enda som har fungerat och det ger henne en glädje att sitta med vid bordet när vi äter och pilla och äta sin egen mat. Numer får hon samma som vi äter. Det är praktiskt också - ingen behöver mata henne (det är det som är grejen för henne, hon VILL inte bli matad). Däremot skuras det en hel del golv under hennes stol om dagarna, men det tar jag gärna. Denna plockmatsmetod kallas BLW, här hittar du mga kloka inlägg om detta http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=172795. Prova gärna och låt mig i så fall veta hur det går :)

    SvaraRadera
  8. ANNE - Har läst massor om BLW, då vi använde oss mycket av den metoden till vår son som nu är fyra år. Har gett Flora massor av plockmat som hon får leka med när vi äter. Men hon verkar mest bara vilja leka. Ibland stoppar hon in någon smula i munnen, men den åker ofta snabbt ut då hon håller på att kräkas. Hon verkar mycket noga med vad hon äter.

    Men tack för tipset, uppskattar det mycket! Och kommer såklart att fortsätta bjuda henne på plockmat.

    SvaraRadera