söndag 16 januari 2011

Hittills i helgen



Eftersom helgen har bjudit på ett fantastiskt väder så har vi fått en massa bra saker gjorda inomhus. Igår hade vi som varmast ute -22 grader och sen var det bara svinkallt. Idag är det lite varmare men en lättare snöstorm istället. Så igår passade R på att frosta av storfrysen, vilket var väldigt behövligt då den var värre än en iglo pga alla strömavbrott som ställt till det. Vi började även att röja upp lite i vår gamla sovrum som Folke ska få ha som sitt eget rum. Det har vi tänkt att göra rätt länge men det har aldrig blivit av. Vi lyckades bla att sortera bort två stora berg av kläder som vi ska skänka bort. Samt att fundera på hur vi ska möblera och vad som behövs för att Folke ska trivas där inne. Tyvärr blir det bara en provisorisk lösning då vi kommer att måsta riva upp golvet senare i vår för att ordna upp värmen. Men det tar vi då det kommer.



En bild från det tragiska sovrummet. Hoppas att vi får till det lite mysigare och fräschare så Folke kan trivas där.



Det enda rummet i huset som har ordentligt med förvaring. Här hade vi alla våra kläder förut, men nu har vi rensat ut sjuka mängder och stoppat resten i vår små IKEA garderober i nya sovrummet.Tror att dessa garderober ska få vara kvar sedan när vi renoverar på riktigt. Antar att det kan vara bra att ha lite extra plats att gömma saker på.

Resten av dagen kommer jag att röja i barnkläder, helt sjukt vilka mängder av kläder en uteunge har. Jag är otroligt glad att vi har alla dessa kläder så han alltid kan vara varm och torr när han älskar att vara ute hela dagarna. Hoppas att lilla smulan kan få användning av allt. Röjer även i Folkes garderob av vanliga kläder, han växer som ogräs och har avancerat nästan två storlekar senaste halvåret. Det här med att ungar växer mest på sommaren stämmer inte. Han är just nu inne på sitt tredje par vinterskor(!!!!) (jo tack, man får tänka på att spara en extra slant så man har råd med många skor). Tror att han hade storlek 25-26 på sina sommarskor och de skor vi köpte nu sist är storlek 30 på. Hur ska det sluta, tror vi har odlat fram en jätte. Jajja åter till arbetet!

7 kommentarer:

  1. Men storfotsFolke! Även om han blir en jätte så kommer han att vara den allra finaste och vackraste Folke på hela jorden <3
    Freja har sina på stl 25, hoppas dom håller hela vintern. Dock kommer jag aldrig mer att köpa svarta vinterskor. Man kan nog räkna på en hand dom ggr vi fått med oss rätt skor hem (Det är inte vi som tagit fel, utan dom andra föräldrarna). Nästa år blir det..Orange! :-D

    Skymtar jag värsta stora platt-tv´n i Folkes rum? Jojo, jag säger då det. ;-)
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Min A verkar också växa mest på hösten/vintern. Från 122 när skolan började till nästan 134 nu. Han är ju snart längre än vad jag är!

    SvaraRadera
  3. Linda - Ja svarta skor är poppis. Men inte alltid så lätt att hitta bra skor i andra färger. Särskilt inte nu då allt är slut. Och ja det står en platt-tv och skräpar i det rummet, vi använder den aldrig. Men nu har vi släpat in den i ett annat rum så Folke inte ska råka välta den eller så. Får väl se om vi någonsin ids använda den.

    Susanna - Skönt att Folke inte är helt onormal, som växer så mycket nu över vintern.

    SvaraRadera
  4. Jaha! Jag trodde folke hade den i sitt rum! :-) och nej, men vi kör med det där finska skomärket (min trötta jobbhjärna kommer inte på vad dom heter??) och i dom finns en massa fina färger. Men såklart att svarta linda valde svart! ;-)

    SvaraRadera
  5. Linda - Finska skor?? Vi fick åt oss ett par Timberland till Folke sist. Ville ha goretex så det fanns inte så mycket att välja på. Har haft många olika sorter. Valde mellan ett par Kavat och dem. Tar gärna emot tips på barnskor som du gillar.

    SvaraRadera
  6. Nu är min hjärna lite piggare och skon heter Kuoma (jag tror den är finsk!). Freja har haft det märket alla vintrar och jag älskar skon. Kanske lite dyr, men absolut värt för frusna små fötter. Finns i en massa härliga färger. Kostar kring 700. Men man får säkert ut bra med pengar om man vill sälja dom sen. Gångbar modell genom åren.

    SvaraRadera
  7. Aha! Ja men såna har jag sett.

    SvaraRadera