fredag 21 januari 2011

Åldersskillnad på syskon...

Jag har ju haft en mindre ågren över att när vi fick Folke så visste jag att det skulle ta tid innan vi skulle kunna skaffa ett till barn. Jag var ju mitt i min utbildning och planerna var att göra klar den och sedan jobba upp min SGI. Ju längre tiden har gått desto mer har jag tänkt på detta. Jag har typ nojjat lite över att Folke och hans syskon inte kommer att ha något gemensamt eller kunna leka med varandra och det kan ju bli nog så ensamt ändå här ute på landet, med långt till kompisar. Som är är så har ¨två av våra närmsta grannar pojkar i precis samma ålder som Folke och de trivs bra tillsammans alla tre.

Nu blev det ju inte riktigt enligt planerna, men det spelar ingen roll. Smulan i magen är ju väldigt efterlängtad och efter en hel dels funderande känns det mer rätt än någonsin att skaffa ett till barn nu. Folke har verkligen fått rå om oss ordentligt och vi har fått mysa med honom. Han kan väldigt mycket själv. Han sover bra och äter bra. Han kan nästan klä på sig själv och han kan gå på potta/toaletten (på natten har han fortfarande blöja). Dessutom läste jag denna artikel i Aftonblandet idag, där det stod att det var helt optimalt med 3-4 år mellan syskon. Det ska tydligen finnas någon forskning på just detta. Det gjorde mig så glad på något sätt, eftersom Folke kommer att vara precis 3½ år när bebis kommer. Nu vet jag ju inte hur mycket av det som står i artikeln är riktigt, men det är ändå någon slags bekräftelse på att mina tankar är på rätt spår. Sen känner jag också att tajming av årstiden är helt perfekt. Att man lättare kan slinka ut på en mysstund i sandlådan med Folke och ta Smulan i sjalen eller vagnen utan att det tar hundra år att klä på sig. Och om jag har tur med allt så kommer jag nog att kunna amma ute också, så vi inte behöver gå in och avbryta lek.

1 kommentar:

  1. tips på tävling, dela gärna med dig av den. http://bagus-design.blogspot.com/2011/01/vill-du-ha-en-bagus-mossa.html

    SvaraRadera