onsdag 2 mars 2011

Tips i förkylningstider

Vill dela med mig av några bra tips för att få lugnare nätter (och dagar) såhär i förkylningstider. Det finns ju massor av enkla tips och huskurer för att mota förkylningar och besvär samt ett hav av produkter på apotek man kan använda sig av. Men jag har fått tips av en vän att prova det här med aroma terapi till Folke. Det betyder alltså att vi kan använda eteriska oljor i förebyggande syfte för att mildra hans förkylningsbesvär. (mumbo jumbo kan vissa tycker nu, men det är jätte enkelt och fiffigt). Jag köpte ett litet dofkrus och en flaska eterisk Myrtenolja på Grön Gåva när jag var i stan sist och har ställt den ganska nära hans säng på natten.


Man droppar i några droppar av oljan i kruset nån timme innan det är dags att sova och man kan droppa i några droppar till senare på kvällen också. Rummet fylls då av en frisk och väldigt mild doft som är speciellt bra för barn med förkylningsbesvär. Denna olja kan användas i aroma lampor också för att få en kraftigare effekt. Men jag föredrar att skippa det då jag är en aningen virrig just nu och kan lätt glömma att blåsa ut ljus som jag inte ser för stunden. Jag märkte själv att det blev behagligare att andas i rummet de två nätter som Folke sov i vårt sovrum och doftkruset fick stå på R's nattygsbord och Folke har sovit lugnare så det är helt klart en sak jag kommer att fortsätta med. Vill man prova som vuxen så tror jag att det är bättre med Eukalyptusolja. Om detta kan man läsa i oändlighet på denna sida. Mycket intressant!! Denna olja köpte jag på Grön Gåva i Ö-vik, men det går att beställa på internet hos Grön Gåva eller AROMA creative AB. Jag tror att det är viktigt att man använder äkta rena eteriska oljor för att det ska ge rätt effekt.

Jag passade även på att inhandla en liten paniklösning då de där hemska hosattackerna kommer. En liten flaska Oleum Basileum.


Detta är en oljeblandning som kan användas till personer över 3 år. Man kan droppa den i hetvatten och andas in ångan, droppa på en näsduk och hålla den nära ansiktet och andas, droppa på bastuvattnet som hälls på stenarna och basta i härligheten eller smörja på bröst och hals. Blandningen innehåller: pepparmyntolja, eukalypturolja, kajeputolja, vintergrönolja, enbärsolja och kryddnejlikeolja. Bipacksedel här. Man kan säga att den luktar som en stark halstablett och öppnar upp och lindrar. Tanken var att kunna använda den då det blir sådär panikjobbigt och man vill ha snabb lindring på natten tex. Att bara kunna droppa lite på en näsduk eller smörja känns ju enkelt och bra på ett barn som är trött. Just denna olja kan man köpa på hälsokosten, mataffären osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar