tisdag 8 mars 2011

Gravid för andra gången, fast på ett helt annat sätt

Malin gjorde en sån bra lista på hur hon jämförde sina två graviditeter, så nu tänker jag kopiera den. (kan säkert klargöra varför jag ofta låter som en gnällkärring ibland).


Folke
- Fattade att jag var gravid på något mysko sätt även fast gravtesterna var negativa.
- Kunde känna en gnutta illamående ifall det gick för många timmar emellan måltiderna.
- Jag var supercool och har räknat med att allt skulle gå bra och det var ett friskt och starkt barn i magen.
- Alla värden som togs hos BM var alltid kanonbra, förutom blodtrycket som var högt.
- Hade ganska mycket sammandragningar redan från vecka 20, men de gjorde aldrig ont och gick alltid över snabbt.
- Folke sparkades väldigt rutinmässigt i magen, samma tider varje dag. Lagom hårdhänt var han också.
- Mina bröst var helt oförändrade hela graviditeten, men växte 3-4 storlekar när mjölken rann till på Folkes andra dygn. (började dock läka råmjölk i vecka 20 kanske).
- Var väldigt sötsugen, förutom några veckor i början.
- Var pigg och kunde röra mig normalt, samt jobba den sista tiden.
- Hade inga direkta gravidkrämpor förutom högt blodtryck och de små sammandragningarna.


Smulan
- Fattade inte att jag var gravid alls. Upptäckte det av en slump då jag tror att jag var i vecka 10.
- Mådde illa som bara den mellan vecka 7 och vecka 18. Kräktes mycket och gick ned ca 7 kg på bara någon vecka.
- Har varit lite mer orolig och funderat mycket på hur Smulan mår. Just därför vi åkte in akut på förlossningen när jag inte kände några rörelser på två dygn. Men efter det har jag faktiskt varit mycket lugnare.
-Blodtrycket har varit bra denna gång, men inte blodvärdet. Min vikt har ju också varit lite knasig, då jag gått ner mycket mer än vad jag gått upp (tror att jag kanske ligger på +2kg nu). Annars har resten av proverna varit bra.
- Har känt av sammandragningar från att jag fattade att jag var gravid, men de ha kommit väldigt oregelbunden och suttit i länge när de väl har dykt upp. Även haft sammandragningar som gjort ont. (har nu bara ett par byxor som inte framkallar sammandragningar. ja, de som är med på bild tidigare inlägg idag.)
- Smulan har sparkats hårt, hårt och väldigt oregelbundet. Ingen speciellt dygnsrytm här inte.
- Brösten har ömmat lite och växt en hel del under denna graviditet. (har aldrig slutat läka mjölk från att jag slutade amma Folke, men jag märkte av att det började läka mer strax efter RUL).
- Har vari extremt sugen på surt och syrligt. Tryck i mig massor av frukt och juice. Men nu har även ett litet sötsug kommit tillbaka också.
- Har varit extremt trött och inte alls kunnat röra mig så bra. Skulle aldrig ha orkat jobba mer än det jag gjorde innan jag fattade att det var en bebis i magen.
- Har haft ganska tuffa gravidkrämpor så som det hemska illamåendet och den onda foglossningen plus de jobbiga sammandragningarna. Hemsk halsbränna, huvudvärk och känslan av otillräcklighet som uppstår när man inte klarar att göra det som man vill och borde.

Man kan ju sammanfatta detta med att allt gick som en dans på rosor med Folke i magen. Jag mådde verkligen som en prinsessa!! Denna gång har det varit väldigt mycket tuffare att ha bebis i magen och det blir inte lättare när man har ett barn utanför magen som också ska tas hand om. Men med Folke var det en ganska jobbig förlossning så jag håller tummarna för att det ska vara tvärtom denna gång, med tanke på att mycket i graviditeten har varit väldigt annorlunda. (lovar att jag ska lägga upp förlossningsberättelsen här i bloggen snart).

4 kommentarer:

  1. Då får du en lättare förlossning nu då!

    SvaraRadera
  2. Linda - Ja det blir så bestämmer vi!!!!

    SvaraRadera
  3. När jag var gravid med dottern hörde jag det sägas att när man bär på det egna könet så mår man lite sämre!
    Det kanske ligger något i det.

    SvaraRadera
  4. annamis - Ja, vi får se om det är så det kan vara! =)

    SvaraRadera