måndag 14 mars 2011

Livet är inte alltid på topp, men....

Vi har haft världen härligaste helg! R har varit på skoterresa och fått köra sig less och jag och Folke har myst hemma i solen. På söndagen så var det lilla vasaloppet här i byn och jag är så otroligt stolt över min son. Han åkte för glatta livet, två varv och fick sin guldmedalj och fika. Det var så otroligt fint väder och alla var glada. Jag fotade och vaggade runt vid skidstugan. Så otroligt härligt och rolig helg för alla i familjen!!

Men så klart allt fotande och vaggande (skulle tror att jag var den som rörde mig minst på hela tillställningen) straffade sig. Mådde ruskigt dåligt på kvällen. Hade väldigt ont och mycket jobbiga sammandragningar. När väl kvällen kom och vi skulle gå och lägga oss så höll jag på att bryta ihop ganska många gånger. Så otroligt ont det kan göra. Jag hade så ont att jag inte kunde sova. Somnade nog vid sextiden på morgonen, för jag märkte inte av att R och Folke klev upp. Vaknade till strax innan åtta av att Smulan sparkade på mig. Smärtan som kom så jag insåg att jag var vaken är helt otrolig. Så sjukt jobbigt!! Jag höll på att kräkas av smärtan och undrade hur i hela friden jag skulle kunna ta mig upp ur sängen. Det gick tillslut! Har hela dagen känt mig bakis, skakig, ledsen och helt matt. Men nu har jag fått nog och sjukskrivit mig själv. Hoppas på att få träffa en läkare nu i veckan och fixa ett intyg så jag kanske kan få vara sjukskriven tills det är dags för Smulan att komma ut. Vet att det inte hjälper ett dugg mot smärtan, men jag behöver inte känna mig som en idiot då de ringer från jobbet och jag ba: -Njae, det går nog inte jag har lite ont. Nu kan jag säga att jag är sjukskriven. Det blir liksom sant att jag har jobbigt och jätteont, jag går inte bara runt och hittar på för att jag är lat. Och om jag får ett intyg från en läkare så känns det liksom lite bättre rent mentalt.

Jag har så otroligt svårt för detta..... att identifiera mig med den person jag är nu. Jag är inte van att känna mig såhär. Jag har alltid varit fysiskt stark och kunnat ta mig för det jag känner för och vill. Att bli stoppad av sin egen kropp och måsta vila och ta det lugnt i förebyggande syfte är så svårt. Det är inte jag! Jag har nästan börjat längta efter förlossning så jag kan få tillbaka min kropp som kan utan hinder. (och ja, jag är medveten om att det kan ta ett tag efter förlossningen innan detta går över. men jag tänker positivt och framåt).

För att peppa mig själv efter alla tvåhundrafemtioelva telefonsamtal som krävdes för att ordna detta med sjukskrivningen, så gick jag upp och öppnade en  flyttkartong med Folkes bebis kläder. Hittade de plaggen vi hade med oss på BB och det var så mysigt att tänka på att de snart ska få användas igen. Snusade lite på dem och lade tillbaka dem igen. Det är så klyschigt att säga, men jag fattar inte att han var så liten och ändå var det bara kläder i storlek 56. Det ska bli skoj att få ta fram allt och fixa plats till det sen. Tänker att Folke ska få hjälpa till så han kan få se vad han själv hade på sig när han var pluttliten.

6 kommentarer:

  1. Men usch, stackars stackars vad jobbigt med smärtan. Har haft ganska ont några nätter men idag fick vi äntligen hem TENS-apparaten och jag hoppas det hjälper lite. Dock tror jag inte att jag har ens en femtedel så ont som du. Stor kram

    SvaraRadera
  2. Min stackars fina Lisa! Åh, vad jag önskar din foglossning kunde dra åt pipsvängen!

    SvaraRadera
  3. Hanna - Hoppas TENS hjälper för dig. Sköt om dig ordentligt och skäm bort dig. Hoppas du slipper få ondare och kan sova lite iaf. Jag hoppas att Juni snart vill komma ut så du får bry dig om annat än tråkig foglossning. =) STOR kram!!

    SvaraRadera
  4. Linda - Det önskar jag också. Tänk vad fint om man hade kunnat jobba som vanligt folk!

    SvaraRadera
  5. Men usch stackare:( det måste vara fruktansvärt att ha sådana smärtor.. Hoppas verkligen att du blir sjukskriven nu iaf!! Kramar Sara o Tyra

    SvaraRadera
  6. Sara - Ja det är ju ganska jobbigt, fast det jobbigaste är nog att man liksom känner sig värdelös som mamma och sambo. Det dåliga samvetet som dyker upp då man inte klara/orkar göra det man brukar.

    SvaraRadera