fredag 5 februari 2010

Om microvågsugn

Vi har en micro. Och ja vi använder den, men det är inte till mycket kan jag erkänna. För det mesta är det fikabröd som paniktinas där ifall man får oväntat besök, eller kanske någon enstaka köttbit då man inser att det kommer nästan dubbelt så många till middagen. Att micron förstör maten är ingen ny information för min del. Och jag skulle aldrig drömma om att micra välling/bröstmjölk till min son.

Läs hos UnderbaraClara och Ekoblogg om hur de tänker kring microvågsugnar. Och tänkt efter en gång extra innan du stoppar något i micron.

4 kommentarer:

  1. Fast det där tycker jag att man bör ställa sig källkritiskt till, det finns alltid två sidor av samma mynt :) Ska man se det helt krasst så skulle väldigt många barn dö av näringsbrist om detta vore ett faktum. Att exempelvis jämföra katter och kattmat med människor och människomat känns inte helt väsentligt. Visst dör näring, men det sker nog hur än man värmer maten särskilt om den värms för mycket. Det bästa, ur näringssynpunkt, torde vara att aldrig återuppvärma maten överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  2. Nina - Självklart ska man ställa sig källkritiskt till detta. Men det framgår klart och tydligt via källorna och den forskning som är gjord att just microvågsungnar förstör maten mer än att värma den på spis eller i ugn. Men att väldigt många barn skulle dö av näringsbrist förstår jag inte riktigt vad du fick ifrån? Syftar du på att det kanske är många föräldrar som alltid micrar all mat? Att många barn lider av näringsbrist här i Svensson Sverige kan man ju förstå, men inte så mycket att de rakt dör(de får koncentrations svårigheter, trötthet och överviktm.m.). Och det beror nog inte på endast micro användning, utan snarare dåliga matvanor överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  3. Jag drog paralleller med tanke på att det, i en av bloggarna, där bloggaren ställde sig kritisk till mikrad mat och gav en hänvisning till en undersökning där katter dog och fick cancer av mikrad mat :) Alltså, det hela blir därmed lite upp schasat. Sen beror det ju även på hur objektiviteten i källhänvisningarna ser ut (nu menar jag de som gavs i en av bloggarna). Jag håller för övrigt med dig om att det rent generellt är dåliga matvanor i svenska hem vilket bidrar till näringsbrist, inte pga av den mikrade maten.

    SvaraRadera
  4. Hej! Har inte läst din blogg tidigare men den ser väldigt trevlig ut! :)
    Jag bloggar själv för tillfället som Ekomamman på allehanda (bor i Själevad)
    http://allehanda.se/mer/familjeliv/
    Jag är uppväxt utan micro men fick ett tag för mig att jag behövde en, men eftersom jag lärt mig att det inte är bra att micra, använde jag/min sambo den mest till att värma upp en kopp kallt kaffe... vilket ju inte är så hälsosamt... Så vi gjorde oss av med den för ett år sedan ca vilket var skönt....!!!
    Det kan jag rekommendera! Det finns andra sätt att tina kött och bröd på! :) Vi har inte saknat dene n enda gång på det här året! Och så gav den oss mer utrymme på bänken i köket plus lyfte en börda från axlarna på mig...

    Lycka till med din/er livsstil!
    Jag ska försöka hänga med i det du skriver - jätekul med fler som är engagerade! (Jag känner "familjen Ekoblogg" lite granna och vi har stort utbyta av varandras kunskaper!)
    Nadia

    SvaraRadera