torsdag 23 juni 2011

Torsk

Det är ett faktum, Flora har fått torsk. Eftersom jag hade så mycket problem med brösten då jag ammade Folke pga torsk, så har vi agerat snabbt denna gång. Jag upptäckte i lördags att hon var vitare i munnen än normalt. Började genast att pensla på med Vichyvatten i hennes mun och på mig själv för säkerhetsskull. När måndagen kom och det inte hade blivit ett dugg bättre, snarare sämre så åkte vi till BVC på momangen. Vår underbara BVC sköterska som stöttade mig i alla bröstproblem förra gången gav oss genast bikarbonattabletter att pensla med och skrev i samma stund ut medicin både till Flora och mig. Vi bestämde att jag skulle pensla med tabletterna i ett par dagar och om jag inte upptäckte en klar förbättring i Floras mun, eller att jag själv skulle få ont så var det bara att gå på apoteket och hämta ut medicinen. Igår (onsdag morgon) så hade det blivit ännu mer i hennes mun så jag åkte och hämtade ut medicinen. Jag känner att jag vill inte hålla på och låta det gå för långt så jag får lika besvärligt igen som jag hade med Folke.

Omöjligt att få en bild på henne då hon gapar, men här ser man iaf att det är på läpparna.


Passade även på att handla några nya nappar till Flora. Eftersom napparna ska kokas minst varje dag så slits de ganska mycket och natursuttarna mår inte bra av att kokas så ofta. Dessutom så tycker jag att de är för dyra för att misshandlas på det sättet. Hittade ett hyffsat bra alternativ, som vi kan använda nu under tiden som det ska kokas och kokas.


Dessa nappar kommer från Esska och är fria från BPA och tillverkade i Sverige. Sugdelen är i naturgummi och den är anatomisk. De kostar ca 30 kr för en förpackning och kändes som ett helt okej alternativ just nu.

Så nu ska vi ge Flora medicin i 10 dagar och jag själv får använda en salva i 7 dagar. Förhoppningsvis så är vi kvitt detta problem för gott efter det.

6 kommentarer:

  1. Usch vad jobbigt med torken. Men visst är det skönt nu med andra barnet, när man har lite kött på benen liksom. Samma med våra magproblem. Har varit mycket mer uppmärksam den här gången och vidtagit åtgärder med en gång. Aldrig att H skall få samma problem med magen som A hade.

    Men du, skall man verkligen koka napparna VARJE dag? Varför?

    SvaraRadera
  2. Alltså man ska koka dem varje dag då man behandlar mot torsk. Torsk är ju en svamp och den far ju på napparna precis som att den kan fara till bröstet och smitta. Därför ska man sterilisera napparna så det inte blir rundgång liksom. Jag får ju lov att tvätta brötvårtorna också.

    Nu byter vi napp efter varje gång jag penlsat på medicin (4 ggr/dag) så att både mun och napp är rengjorda liksom. Känner att jag vill följa anvsiningarna vi fått av BVC till punkt och pricka nu, för att slippa detta så snabbt som möjligt.

    Annars behöver man nog inte koka napparna varje dag. Då räcker det väl nån gång ibland eller att man köper nya. Beror väl lite på hur länge man använder samma napp.

    SvaraRadera
  3. men sötmun! den är lika gullig och plutig som folkes! :)

    ha en fantastisk midsommar

    ps. nu är jag frisk så nu ska vi boka in en tid att träffas!

    SvaraRadera
  4. Anna - Ja hon har precis samma mun som honom. Ha en fin midsommar du också. Hoppas på att ni får det mysigt ute i stugan. Vi får höras på telefon och bestämma träff. =)

    SvaraRadera
  5. usch vad jobbigt, hoppas det försvinner snabbt!

    SvaraRadera
  6. Moa - Det var helt borta på torsdagkväll. Det går snabbt med den där medicinen (mycostatin). Och jag känner fortfarande inte av något på mig själv, så detta kommer garanterat att gå fint. =)

    SvaraRadera