torsdag 12 juli 2012

NoSkito - myggmedel som är okej för barn under 3 år.


Barnen är helt prickiga och jag håller på att klia sönder halva kroppen på nätterna. Ja detta har då varit en väldigt myggig och knottig sommar hittills. Förrförra året köpte jag en ekologisk oljeblandning som skulle verka avskräckande mot bitande flygfän, men den var man tvungen att smörja på ofta för att det skulle hjälpa. På en timme i blåbärsskogen kunde man få smörja på minst tre-fyra gånger. I år har vi i fått lov att bruka Djungelolja och MyggA för att inte bli helt uppätna i vissa situationer. Men dessa medel ska helst ej användas på barn och absolut inte på barn under tre år, så det känns ju inte så kul att smörja in sig med överhuvudtaget. 

Förra veckan satt jag och läste en tidning och såg en annons som skrev om ett nytt myggmedel för stora och små. Det heter NoSkito och företaget Silvandersson beskriver produkten såhär:
• Helt naturbaserat, effektivt myggmedel
• Den naturbaserade formulan är testad och godkänd – Godkänd att använda på barn under 3 år, dock med försiktighet
• Appliceras som spray eller lotion på hyn
• Skapar en ”aura” runt den applicerade ytan på hyn – som gör att myggen håller sig borta
• NoSkito Lotion har typiska lotion-egenskaper, lätta att applicera – genom sitt innehåll av Aloe Vera, Lecetin och Sorbitol.
• Skyddet varar i minst 6 timmar, oavsett om man badat, varit ute i regn eller svettats, kan även användas i sol


Jag skickade efter både en spray och en lotion, eftersom förpackningen inte var speciellt stor (100 ml) och jag hittade dem på Familjeapoteket för 89 kr styck. Jag har provat lite spray på Folke och lotion på mig själv och ja, det funkar. Doften är dock lite skum, men helt okej för att slippa bli uppäten. Luktar lite som en blandning av gammaldags tvål och växter. Hoppas att detta ska underlätta när man ute i skog och mark och jag hoppas verkligen att barnen ska slippa se ut som vi har ställt dem på en myr en hel dag.

7 kommentarer:

  1. Gud va bra, det måste jag ned testa. Gottfrid vaknade en morgon och såg ut som sju svåra år med 40-50 myggbett + ögoninflammation. Ni har nog fler mygg uppe hos er men i det här fuktiga klimatet kommer ju även knotten som är ett riktigt Skit, de går ju inte att slå ihjäl utan bara är överallt.. På bara nÅgra minuter ser det ut som man har en mysko sjukdom :) så tack för tipset. Står det något om det hjälper mot fästingar oxÅ?

    SvaraRadera
  2. Huvva da! Stackars lille G.

    Det finns en enkom spray mot just fästingar (http://www.familjeapoteket.se/sortiment/sar-bett-stick/mygga-fasting/nofasting-fastingspray ), så jag antar att de jag köpte kanske inte hjälper helt och hållet mot just fästingar. Men här uppe har vi ju tack och lov inte så jättemycket fästingar än så länge.

    Vi har ju även de här pyttesmå som är mindre än knott och kryper in i håret och kläderna på en. De är riktigt hemska för de kryper ju in bakvägen i barnvagnen också, omöjliga att få stopp på. Men sprayade ett pump under barnvagnen igår och jag såg inga nya bett på Flora då. Så det kanske kan funka på det sättet också.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Vi har precis varit uppe i sommarstugan utanför Sundsvall och det gick knappt att gå utanför dörren vissa dagar och att gå på promenad med vagnen utan myggnät var inte att tänka på.... Ska prova det nästa år!

    SvaraRadera
  4. Det har verkligen varit ett riktigt mygg/knott-år! Lycka till nästa sommar, hoppas att ni slipper bli uppätna då.

    SvaraRadera
  5. Hej Lisa,

    Man kan göra eget ekologiskt myggmedel

    Enkelt och bra!
    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips Lotta!!

      Har testat att göra eget, men det är så mycket mer än bara myggor här. Bromsar, knott och småsvia m.m. och på dem så hjälper inte hemmagjort så mycket. Men tack och lov så behöver man ju inte spraya på sig jämt. Vi brukar använda när vi ska göra speciell saker bara. Tex klippa gräset eller gå i skogen och på barnen sprayar jag mest på kläderna så det inte kommer så mycket på huden.

      Radera