tisdag 28 december 2010

Tilla alla blivande föräldrar - vad behöver en bebis!?

Läser ganska mycket bloggar och på en massa forum för föräldrar. Och just på dessa forum så dyker det alltid upp smått hysteriska listor på vad blivande föräldra måste inhandla för att de ska klara sig första tiden hemma. Jag tycker det är tragiskt att lura alla dessa blivande föräldrar att spendera en massa pengar på saker de egentligen inte alls behöver, saker som de aldrig kommer att använda eller kanske använder om ett halvår.

Men jag erkänner att det är kul att shoppa lite till den kommande bebisen, och att det kan vara en trevlig del i förberedelserna inför det stora ansvaret att bli förälder. Men någon måtta finns det ju på vad man måste ha. Jag dömer ingen och självklart får ju folk göra som de vill. Men jag anser att det är onödigt att dra på sig saker som inte behövs ur ren miljösynpunkt. Dessutom så tror jag att föräldraskapet blir så uppschåsat när man tror att halva grejen handlar om vilka prylar man ska ha. Att man liksom inte kan klara att ta hand om ett barn ifall man inte har de manicker som all reklam, forum , bloggar och vänner pratar om.



Men vad behöver en bebis då? Ja, i första hand så behöver h*n närhet, vilket är superlätt att ge utan någon som helst pinal, man bara håller sin bebis mot kroppen. Sen måste ju bebisen äta, till det krävs bröst att amma med eller ersättning i en flaska. Sedan är det skönt för bebisen om den inte behöver frysa, så lite kläder och någon mjuk filt är ju bra att ha. Och om man inte vill praktisera EC, så kan det vara händigt med blöjor. Ja detta räcker i ärlighetens namn, sedan beror ju resten på en mängd omständigheter men man klarar sig långt på bara detta.

Sedan finns det ju miljarder saker som kan underlätta skötsel av ett barn på olika sätt och vissa av dessa saker som jag själv tyckte var bra att ha är tex. En skötbädd för blöjbyten, en barnvagn för utesovning och promenader, en spjälsäng så bebisen får en mysig sovplats, en bärsjal så att man kunde få något gjort då F inte ville vara utan kroppskontakt, en febertermometer ifall att (användes dock första gången när F var 13 månader och hade sin första förkylning), badbalja och mild badolja, babyskydd till bilen sedan är det ju händigt om det finns lite tvättlappar, blöjor, kräklappar, amningskupor och sköna bindor.

Saker som sedan införskaffades var, en skön amningskudde, amnings-BH, nappar, babyvakt, skötväska, minifom, babygym, ergonomisk bärsele och mera bärsjalar, tygblöjor och lite småsaker för F att pillra på. Samt lite salvor och grejer till mina bröstproblem.

Ja nu har jag ju räkna upp massor med saker och jag har säkert glömt en hel del, men det jag menar är att man egentligen inte behöver så mycket utan att man kan vänta med mycket tills behovet kommer. Och jag vill verkligen påpeka att jag inte dömer någon eller tycker att de gör fel som shoppar loss till sin bebis när den ligger i magen. Alla bebisar är ju så olika och är nöjda och glada på olika sätt och jag är övertygad om att de flesta fixar att ta hand om sin bebis utan en massa saker.

2 kommentarer:

  1. Å goda vänner som gärna lånade ut diverse saker hade jag! ;-) *Tacksam*
    Du vet vem du ska ringa, jag åker ner på stan å fixar!!!
    Själv hade jag inte heller shoppat lös särskilt mycket inför M's ankomst, men det gick ändå!
    Kram! /P

    SvaraRadera
  2. Tack P! Tycker bara det är så tragiskt när man ser de där kilometerlånga listorna med saker som man inte ens vet ifall man behöver. Det är ju inte så att man hamnar i husarrest bara för att bebisen kommer ut från magen. Och orkar man inte åka iväg kan man ju som sagt skicka någon ;-)
    Kram!!

    SvaraRadera