fredag 31 december 2010

Renlighetstipset

Bästa städmedelet någonsin! Denna flaska används till så otroligt mycket i detta hem. Vi har bla haft lite ättiksprit i sköljmedelsfacket nån gång i månaden när vi tvättat tygblöjor och tvättlappar. Jag brukar alltid skura toalett, badkar och tvättställ med ättiksprit. Häller även lite i diskhon ibland för att göra det ordentligt rent. Ättika dödar bakterier och tar effektivt bort oönskade dofter. Har till och med skurat skinnsofforna med just detta då det skett små olyckor från lillemans sida, och det fungerar så otroligt bra.

På julafton så var Ville ute och roade sig på gården tillsammans med husse och morfar. De kom in lite hastigt och berättade att han hade råkat kliva i en marschall med ena framtassen. Jag kollade honom direkt och kände hur otroligt kladdig han var på det benet och på tassen, men som tur var så hade han inte bränt sig iaf. Man f¨r vara glad att det var minus 25 grader och hunden hade hoppat fr¨n marschallen rakt ut i djupsnön. Jag klöste bort det mesta av kladdet på tassen och vi fortsatte att fira julafton en kvällen. När vi vaknade på juldagen och gick ned för trappen och genom hallen så kände vi alla tre att det var sjukt kladdigt på golvet. Jag med mina onda fogar fick en mindre panik och förstod att det skulle bli en städ- och tvätta-hunden dag. Men hur fasen får man bort utsmetad stearin från golven? Först tänkte jag på diskmedel, men sedan kom jag på att jag kan ju testa ättikspriten på en fläck och se om det går. Jopp, jopp det funkade!!

I hallen har vi stora klinkerplattor och de brukar jag bara torka med såpa. Höll på att kräkas av den fruktansvärda stanken som kom emot mig när jag torkade med ättikspriten. Det luktade sådär gammal unken hund och annat snusk. Men rent som på en operationssal blev det. Torkade sedan av med lite såpvatten och voila, var golvet som nytt. Fick sedan sätta hunden i badkaret och tvätta tassen med diskmedel några gånger för att få bort allt kladd. Tror nog att jag ska torka hall och toalettgolv med detta mirkaelmedel några gånger per år för att hålla det rejält fräscht.

Prova själva, jag lovar att ni kommer att bli nöjda och få ett kliniskt rent hem. Skönt om man har husdjur och småbarn, samt i kräk och förkylningstider. En sån här en liters flaska kostar en tjuga, så det är ingen dyr produkt direkt. Det är dessutom helt biologiskt nedbrytbart så det är ingen fara att det kommer i avloppen eller på marken. Inte heller någon fara för husdjuren eller småbarnen om det slickar eller får på sig lite.

1 kommentar:

  1. Hej på er. Tittar runt på nätet om labradorer och såg detta. Tack för tipset om vinägern. Räddade ett par nya byxor. Tack tack// Mia

    SvaraRadera