fredag 8 april 2011

Rumsdoft



Jag har ju ett ganska starkt luktsinne och nu när jag är gravid så är det ännu känsligare. Jag tycker ofta att jag känner lukter av allt möjligt här hemma och ibland är det kanske inte så trevliga dofter som kommer förbi näsan. Just nu tycker jag mest att det luktar hund, mat och geggamoja. Brukar tända mina älskade vaniljdoftljus, men de tar ju slut hur snabbt somhelst om jag ska hålla på att elda dem hela tiden. Men så kom jag på att Malin för ett tag sedan hade skrivit om hur hon tillverkade egen room-mist som luktade apelsin och lavendel. Och det lät som en passade doft för huset just nu. Dessa två dofoljor inhandlades sedan på Grön Gåva, men jag hittade aldrig någon passande flaska att blanda dem i. Men så kom jag på igår att jag kan ju lika gärna använda oljebrännaren och testa. Så nu doftar hela huset helt fantastiskt gott. Just blandningen av lavendel och apelsin blir som både mild och fräsch på samma gång.

Lavendel är en doft som ska lugna och minska oro m.m. Apelsin är en doft som vara upplyftande, värmande och glädjande samt skingra dystra tankar m.m. Mer om dessa oljor och andra kan man läsa om på AROMA creatives hemsida eller på Grön Gåva.

2 kommentarer:

  1. Underbart! Jag älskar godofter. Apelsin är en sån där doft som påminner mig både om jul och sommar så den går alltid hem.

    SvaraRadera
  2. Linda - Precis! Apelsin är både sommar och vinter liksom. Älskar att den doftar så fräscht men ändå inte blir för mycket. Man är lite känslig just nu så det får inte gå till överdrift heller. Älskar också doften av gulsåpa just nu. Städar med den överallt!

    SvaraRadera