lördag 16 april 2011

Våra sjalar och selen

Ja, jag är en sjalmamma! Jag hade läst om att bära barn i sjal då jag var gravid med Folke i magen. Har egentligen ingen aning om hur jag kom in på det, men jag tror att det halkades in där då jag kollade runt på nätet efter tygblöjor. Jag läste ganska mycket om just detta och blev helt frälst. Tog kontakt med en som säljer sjalar inne i stan och jag åkte dit och köpte en trikåsjal två veckor innan Folke skulle komma. Jag tränade och knöt några gånger hemma och packade sedan ned den i BB-väskan när det väl blev dags. Å jösses vilken räddare i nöden det var. Eftersom vi fick ett barn som i princip fick panik om han inte hade kroppkontakt hela tiden och han blev dessutom väldigt tung väldigt snabbt.
Självklart så blev det ju mer än en sjal eftersom vi trivdes så bra med sjalbärandet. Vi köpte även en ergonimisk sele som var händig att ha som omväxling. När Folke sedan slutade att åka i sjal och sele så sålde jag några, men sparade ett gäng ifall det skulle bli syskon. Nu är det ju snart dags för syskon och jag längtar tills jag får mysa med sjalarna igen. Jag hoppas arr Smulan ska vilja åka lite iaf, bara för att det är så mysigt.

Har nu tre sjalar och en sele som jag sparat för att de varit så bra.
Den första sjalen jag köpte är en trikåsjal i mjukt och tunt tyg. Perfekt för att bära nyfödda och lätt att knyta för nybörjare. Det är en stetchig sjal som man knyter på sig först och sedan stoppar i bebisen. Så den är enkel att använda då man inte behöver knyta av den varje gång bebis ska i och ur. Skönt också att den inte är tjock i tyget, då det blir ganska varmt att bära i sjal.


Detta var dagen efter vi hade kommit hem från BB. Så jag hade inte riktigt hunnit piffa till mig själv, men Folke sover gott i trikåsjalen. Just denna sjal heter Sino och kommer från Looma, den är i färgen havssäv.

Har även sparat en vävd långsjal som är ungefär som trikåsjalen men inte stretchig. Den avlastar bättre och man kan bära tyngre barn i den. Den går att knyta på oändliga sätt och man knyter den samtidigt som man tar upp barnet på kroppen. Så den kan kräva lite mer övning.
En varm sommardag i den vävda långsjalen. Denna sjal är en Hoppediz extratunn och färgern heter Kairo.
Sedan har jag även en ringsjal. Det är en lite enklare modell som man inte behöver knyta. Den är perfekt då man bara ska göra lite snabbare ärenden, men kanske inte den bästa att bära i jämt så den bara sitter på ena axeln. Hade den ofta i bilen eller skötväkan då den tar väldigt liten plats.
Hittade ingen bra bild på då jag använder just denna sjal så jag lånar en här. Detta är en sjal som heter Ringo och kommer också från Looma. Min är i färgen blåsippa (tror att det är samma som den vänstra på bilden).

Sisst men inte minst har vi även en ergonimisk bärsele. Den är ergonomisk för både barnet och bäraren. I selen sitter barnet precis som i en sjal. Den avlastar skönt och är ganska enekel att använda. I denna typ av sele kan man bära barn från nyfödd upp till 25kg.
Ska sova en stund på mammas mage. Just denna sele är en Beco Butterfly i färgen Ethan.

På pappas rygg, mitt i arbetet.

Vi har haft ett gäng sjalar till också, men sålt dem vidare då jag insåg att vi inte kan ha hur många som helst. Det jag saknar och skulle vilja ha är en Mei tai. Det är som ett mellanting mellan sjal och sele som är enkel och smidig att använda. Har inte orkat sätta mig och sy en egen (är inte världsbäst på att sy) och inte heller idas köpt en. Vi får väl se hur Smulan är. Om det också blir ett sjalbarn.

För er som är nyfiken på det här med sjal så kan jag rekomendera dessa sidor.
Forum om diverse bärdon: http://www.sjalbarn.se/
En bra webshop med grymma knytinstruktioner: http://www.edenbaby.se/pages/information.php

Alla sjalar jag har köpt är begagnade utom trikåsjalen och selen. Så vill man prova och komma undan lite billigare, köp begagnat. De som är använda förut är ofta mjuka och gosiga. Man kan fynda bra på både blocket, tradera och sjalbarn.

6 kommentarer:

  1. MEN gud..Lillfolke! Jag kommer så väl ihåg dessa bilder. Mys!!

    SvaraRadera
  2. Jag fick aldrig sjalen att funka med A. Men jag har köpt en nu så jag skall verkligen ge det en ny chans. Har ju Manducan också. Hade en Ergo till A.

    SvaraRadera
  3. Linda - Ja visst känns det som en evighet. Jag kan inte fatta att han ville åka runt på oss hela tiden de första 7 månaderna. Och att han var sådär knubbig och liten. Lilla älskade plutt!

    SvaraRadera
  4. Susanna - Hoppas att det funkar bättre denna gång. Vi hade verkligen inget val. Om du funderar på något eller så hör gärna av dig så ska jag försöka hjälpa på distans. =) Manducan kommer nog att bli kanon. Skulle vi inte redan haft en beco har jag nog köpt en Manduca istället.

    SvaraRadera
  5. Folke & Freja var så himla olika, hon ville ju inte alls bli buren och jag VILLE bära henne i sjal hahaha.
    Helt ofattbart att dom varit sådär små. Helt ofattbart.... Å underbart!

    SvaraRadera
  6. Linda - Ja, de var väldigt olika. Minns okså hur burdus Folke var och alltid lärde Freja nya hyss. Tokungar! Gu vad vi hade det mysigt!! Kommer att sakna det där nu, att inte ha nån som dig med en bebis i samma ålder.

    SvaraRadera