söndag 25 september 2011

Om kläder på barn m.m.

Skrev tidigare ett inlägg om att jag tyckte att det blev så uppenbart, när man har en son och en dotter, att folk tycker det är skillnad på flickor och pojkar. Man kan med andra ord säga att jag upptäckt skillnad i bemötandet gentemot mina barn. Har fått en massa trevliga och bra kommentarer på det inlägget som gör att jag ville skriva några rader till om detta.

I själva genusdiskussionen så har egentligen kläder en ganska liten del, men eftersom vi lever i ett samhälle där det yttre har stor betydelse av hur man blir bemött så får helt plötsligt kläder en väldigt stor betydelse för de små. De oskyldiga blanka papper som ska formas av föräldrar, skola och samhälle. Eftersom mannen är norm så kan flickor få det lite tuffare då deras sätt att vara räknas som sämre och inte värt lika mycket. Det gäller för flickor och kvinnor att kliva fram och bevisa att vi kan minsann göra allt precis lika bra som en man. . . . men konsekvensen av detta? Jo, mannen är norm. Även om vi slutar att klä våra "små prinsessor i rosa klänningar" så kommer de att bli behandlade på sätt där de behöver bli tuffare, hårdare, fysiskt starkare osv.

Vi som är föräldrar till pojkar måste ta tag i våra värderingar och visa dem att män ska också söka sig till jämställdhet genom att vara goda förebilder. Pappor behöver också sköta hushållssysslor, de kan gråta och vara ledsna, det är helt normalt ifall en man är bra på att stryka kläder men inte kan laga en bil. Män kan vara känsliga, omvårdande, tröstande. Pappor kan acceptera lägre lön för att få umgås mer med sina barn. Det är inte bara mammor/kvinnor som ska visa att de kan vara maskulina, männen behöver också kompromissa och anamma en mer feminin föräldraroll.

Egentligen är detta enkelt eftersom små barn vet inte "hur man ska vara" förrän vi som föräldrar säger eller visar dem. Det är lätt att lära sin son att gråta är okej, kramas är skönt, laga mat är skoj, tvätta kläder är roligt, prata om känslor är viktigt och tjejer är precis som killar vi ser bara olika ut på vissa ställen.

Så man kan sammanfatta detta med att jag gillar att klä båda mina barn i unisexkläder, för att de ska få ett bemötande som inte präglas på deras kön. Självklart är jag ingen perfektionist (än så länge) så de kommer även att få ha kläder som inte är unisex.

4 kommentarer:

  1. Så skönt att du beskriver detta så bra. En del verkar tro att allt bara handlar om kläder när jag har något rosa på min son, men det är ju som du beskriver en liten del som bildar en stor. Jag har funderat mycket på detta och kommit fram till att man kanske som förälder till en pojke har än större del i att förändra då de flesta som du oxå beskriver verkar tro att det handlar om att göra kvinnor till män vilket absolut inte är meningen. Jag märker redan att det börjar indelas på dagis och min son som bara har tjejkompisar i samma ålder på dagis inte riktigt delar deras intressen och jag tror inte alltid han får vara med heller. Så som förälder känner jag redan att jag "misslyckats" trots alla försök att få honom att tänka mer "neutralt". Vi har ofta diskussioner om "mamma & pappa" när vi läser böcker. Där tyvärr många är "mamma" i kjol och "pappan" plockar in veden och kör traktor. Försöker även prata om att det finns de som har två mammor eller två pappor och att familjer kan se ut lite hur som helst, men då säger han bara "neeej, Mamma & pappa!" :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Man är väl ingen prisbelönt författare men man försöker. Tips: Köp andra böcker och byt sysslor hemma med dina barns pappa och framförallt, ta upp det på förskolan och kräv att de ska jobba med detta enlig läroplanen.
    Du har verkligen inte misslyckats, då du gjort mycket mer än många. Kram!

    SvaraRadera
  3. Tack själv :) Jo vi försöker med det. Jag kör motorsåg och röjer, fixar med veden & kör traktor. Min man bakar, lagar mat och städar. Vi jagar båda två & tar hand om barnen. Så vi är nog mer jämnfördelade än andra. Nu ammar jag ju mycket så det blir ju inte så jämställt just nu, men det kommer det bli ändring på :) Har du några tips på bra böcker?

    SvaraRadera
  4. Olika förlag har bra böcker http://www.olika.nu/

    Sagolikt bokförlag har bra böcker http://www.sagoliktbokforlag.se/index.html

    Och så gillar jag Pija Lindenbaum's alla böcker http://www.google.com/search?hl=sv&q=pija+lindenbaum&rlz=1I7ADRA_svSE407

    SvaraRadera