torsdag 1 september 2011

Ett skepp med poops kommer lastat!




Idag fick jag hämta ut ett stort paket med nya blöjor från POOPS. Jane som har gjort poops blöjorna, har nu förbättrat blöjan ännu mera. Yttertyget ska vara av bättre kvalitet så lamineringen ska hålla fast i tyget bättre. Inlägget som följer med blöjan är dessutom mycket längre. Den söta poops loggan har dessutom hamnat på en liten lapp som sitter på sidan om blöjan, så den håller sig kvar tvätt efter tvätt. Det har dessutom tillkommit två nya förger, svart och vit. I paketet låg även en blöjsäck som är perfekt att ha på toaletten för att lägga begagnade blöjor i. Säcken är i samma material som utsidan av blöjorna och håller på så sätt all fukt på insidan. Jag tänker att en sån där säck måste vara det ultimata när man åker iväg på semester eller ska bila en längre bit. Vi har haft liknande, lite mindre säckar på förskolan då Folke hade sina tygisar där. Då fick personalen lägga de begagnade blöjorna i säcken som hängde på hans hylla i hallen och vi tog med den hem och lade i tvätten.

Hittills så är jag så otroligt nöjd med dessa tygblöjor och är extra förtjust i den härliga bambufrottén på insidan. Flora kissar väldigt mycket (ofta), så frottén gör att blöjan suger upp kisset lika snabbt som en engångsblöja (eller kanske snabbare).

Hittills byter vi blöjan efter varje gång hon ammat och det känns lagomt, ibland oftare ifall hon har bajjat. På natten har det funkar bra också, men nu har jag börja lägga i dubbla inlägg ibland eftersom hon sover så länge och kissar ganska mycket. Inläggen som följer med kanske ser tunna ut, men de suger väldigt mycket. Så har man en bebis som man byter en gång på natten behöver man nog inte dubbla inlägg.

Tusen tack till Jane som har ett hjärta av guld. Jag är så tacksam att vi får vara med och testa dessa tygblöjor!

6 kommentarer:

  1. gud vad bra att köra med tygblöjor! de där såg ju riktigt high tec och fina ut. vad kostar det? hur många använder ni på ett dygn, hur många måste man ha i lager så att säga? jag känner mig som värsta miljöboven med alla blöjor, gillade verkligen dessa... :)

    SvaraRadera
  2. Roligt att det dyker upp svenska blöjmärken. Jag har sett reklam på Google för Børn, men inte testat. Men både Poops och Børn är verkligen jättebilliga jämfört med de "klassiska" märkena.

    Vi hade också en sån där påse på dagis men personalen brukade lägga blöjorna i en plastpåse och sedan plastpåsen i vår påse. Lite överflödigt, men jag är väldigt nöjd att de var så vänligt inställda till tygblöjor över huvud taget.

    SvaraRadera
  3. killmamman - Det beror ju lite på hur ofta man behöver byta och hur ofta man tycker det är okej att tvätta. Vi har haft ungefär 25 stycken och då tvättat var tredje dag. Men på sonen fick vi byta ofta så det gick ju många blöjor. På Flora byter vi i snitt 6 blöjor per dygn skulle vi vilja tvätta varannan dag så skulle ju 18 räcka. Just dessa från poops kostar 129kr styck. Men jag har för mig att man får en på köper ifall man köper tio. Kolla på hemsidan så få du mer information. http://www.poops.se/

    SvaraRadera
  4. Lina - Ja det är jätteroligt! Och ja det är ju stora skillnader i pris, då man kan få betala nästan det dubbla för vissa sorter.

    SvaraRadera
  5. Jag har 16 poops hemma! Tänkte tvätta varannan dag men vi får se om jag behöver fler! Nu väger killen över 5 kilo så jag tror att de ska passa nu. Var ju lite stora mellan benen förut! En fråga: ska ilägget ligga löst i blöjan eller ska man "pula ner" det i fickan? Det sticker ju ut lite i den där fickan men det kanske inte gör något?

    Emma

    SvaraRadera
  6. Emma - Inlägget ska ner i fickan och om man tycker det blir knöligt och sticker ut så kan man vika det. Jag har tidigare använt blöjor av liknande typ och här kan du se på bilderna hur jag viker och stoppar i. http://omlivetpalandet.blogspot.com/2009/11/tygis-skolan.html

    SvaraRadera