lördag 28 januari 2012

Storkok


Nu då Flora äntligen har börjat äta mat (och vi har knäckt mysteriet om hur man får i henne mat*) så har jag börjat göra storkok på bebismat som jag fryser in. Tycker att det är skönt att ha speciell mat till henne lite nu och då eftersom det inte alltid funkar att hon äter samma som vi. Tex då Folke är borta på förskolan så orkar jag inte alltid ställa mig och laga något rejält och då är det ju bra att kunna värma något näringsriktigt. Eller om man äter ute eller helt enkelt äter något som verkligen inte passar en bebis.

Jag har en hög med småburkar från rice som jag tycker funkar bra, annars har åhlens just nu 6-pack av småburkar av snäll plast för typ en tjuga.

Har man ingen koll på vad man ska ha i sina storkok så är det enklaste sättet att bara göra sin vanliga mat, men skippa salt och vissa produkter som bebisar inte får äta. Annars kan man ju glutta på barnmatsburkarna i affären eller gå in på diverse bloggar som skriver om barnmat.

*man måste göra släta, släta puréer som gärna smakar lite sött, tex. med morot, tomat, majs och sedan lägga en rejäl klick med fruktpuré som topping.

Idag gjorde jag en typ av pastasås som funkar att äta utan pastan. Jag hackade en gul ekologisk lök och fräste i ekologisk rapsolja i gjutjärnsgrytan (allt för att järnberika extra). Hade sedan i ekologiska krossade tomater och hackade ekologiska morötter och lite vatten. Kryddade med basilika och oregano och en hög med riven parmesan. När det hade kokat mjukt så hade jag i röda ekologiska linser och grytan fick puttra tills linserna var mjuka. Mixade med stavmixern och öste upp i burkarna. Tänker att man välja själv beroende på dagsform om man vill ha pasta med eller inte och då kan man ju låta bebis äta pastan själv på sidan av. Och till det kanske lite gurka och majs att peta med. Voilà!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar