tisdag 10 januari 2012

Hur går det med maten?

Jo nu har det nog lossnat lite med maten för Flora. Men hon föredrar fortfarande att bli ammad framför allt. Hon äter en liten portion havregröt med mycket fruktpuré mitt på dagen. Och slät ska den vara! Hon gillar verkligen inte klumpar eller tuggmotstånd. Sedan dricker hon 1-1½ dl välling på kvällen. Ja det är detta som vi får i henne på rutin nu. Gröten har hon ätit i snart en vecka och vällingen har funkat sedan mitten på december.

Därimellan ammas det för fullt och vi bjuder henne varje dag på lite småplock. Men ärligt så hamnar nog 99% i magen på hunden. Hon pillrar och petar sönder, stoppar lite i munnen och spottar sedan ut så det mesta ligger på golvet när hon är klar. Men det positiva är ju att hon ser inte lika spyfärdig ut nuförtiden då en smula hamnar i munnen och hon har något att sysselsätta sig med när vi sitter vid matbordet. Min förhoppning är att vi snart kan använda gröten som en frukost och att hon börjar svälja lite mer av den vanliga småplocksmaten så man kan börja avveckla amningen lite. Hittills har vi ju inte bytt ut något mål helt utan det har blivit att hon kan vänta nån timme extra mellan amningarna istället. Hon brukar äta med ca 3½ timmes mellanrum, men då hon får gröt kan hon vänta nästan uppemot 5 timmar istället (fast då är en sovstund inräknat i den tiden).

Jo nog är jag glad och tacksam över att amningen fungerar så pass bra som den gjort. Men att helamma i snart 8 månader tar ut sin rätt. Jag äter som en häst, men är ändå alltid lite hungrig och galet törstig jämt. Trött som en sengångare är jag också. Men som sagt ändå tacksam! Har ju en rund, frisk och nöjd bebis som kvitto på det.

Sammanfattning: Slät, len mat med havre och äppelsmak, är det som funkar för tillfället.

4 kommentarer:

  1. Jag har en 13-månaderstjej som fortfarande inte förstår det där med mat... Välling fungerar inte heller. Jag är väldigt glad och tacksam att hon har velat amma så länge och att jag faktiskt kan det, men nu skulle jag inte gråta om hon valde att sluta ;)

    SvaraRadera
  2. Men då får ju Wille lite extra gott också :)

    SvaraRadera
  3. Anonym - 13 månader är starkt jobbat!

    Nina - Ja, han kan ju behöva lite extra nu när det börjar bli vinter. Han går numer under namnet städerskan här.

    SvaraRadera
  4. Häftigt att du fortfarande ammar, beundransvärt i dessa tider när både amning och vaginal födsel väljs bort (av bekvämlighetsskäl?) av många som egentligen har kapacitet till både och. Men visst, mamman bestämmer själv vad hon önskar. /Vänligen Lisa

    SvaraRadera