onsdag 4 april 2012

Solskydd till barnen och parfym till mamman

Jag har sedan jag blev gravid med Folke i princip varit utan parfym. Mycket för att jag har ett ganska känsligt luktsinne och ni som varit gravida vet ju hur det kan bli, ja ännu känsligare. Men också för att nästan alla vanliga parfymer innehåller en massa farliga saker så som ftalater som kan skada fertilitet och skada foster och spädbarn. Och en parfym har man ju både på skinnet och andas in så jag känner att jag vill att den ska vara ofarlig för både mig och mina barn. Sen vill man ju ha en doft man trivs med som funkar på just min kropp och så måste man ju dofta och kanske testa. Hade sån tur sist jag hälsade på Ekonördarna att jag fick tassa in på deras toalett och lukta mig nöjd. Malin hade då en stor flaska med en härligt vaniljdofande parfym som jag fastnade för. Funderade ganska länge och bestämde mig för att skicka efter en flaska själv.


Parfymen heter Florame och doften kallas för "Delicious Vanilla" 100% av ingredienserna är naturliga och 88% kommer från ekologiska odlingar. På min hud får den en otroligt mjuk och naturligt kryddig vaniljdoft, som när man öppnar en riktig vaniljstång. Riktigt härlig! Och priset är ju helt galet billigt, med tanke på att det verkligen är en riktig parfym och ingen konstgjord farlig skit. Just denna doft är dessutom en eau de parfum, så den är ju ganska dryg. Jag fick betala 280 kr på ren skönhet's hemsida.


När jag ändå hade hittat en sida med bra priser så passade jag på att beställa hem ny solskyddskräm till barnen. Vi har redan börjat smörja Folke i ansiktet med förra årets kräm, men solkrämer är ju en färskvara så en ny behövdes ändå. Beställde en från eco cosmetics som är speciellt för barn och baby och har solskyddfaktor 50+. Tycker att den är bra och har en väldigt praktiskt pumpförpackning så det inte blir så kladdigt. Den är dessutom 100% naturlig och många ingredienser är även ekologiska.


Det är första gången jag beställer från ren skönhet och jag måste säga att jag kan rekommendera er att ta en titt. De har ett brett utbud och bra priser och snabb leverans. Med mit lilla paket fick jag även en hel hög med små provförpackningar på olika saker och det är ju ett suveränt sätt att hitta nya favoriter och verkligen få testa på riktigt.

2 kommentarer:

  1. Men tok-Lisa! Parfymerar du hunden ;) hihi

    Blev nyfiken på den parfymen! Särskilt med tanke på priset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja gör inte du det? Han luktar så geggigt annars. (ska nog redigera texten lite ;-))

      Ja, visst var det billigt. Det finns nog risk för att jag kommer att beställa någon av de andra dofterna också från det märket.

      Radera