lördag 7 april 2012

Om att sluta amma...

Den 12 februari insjuknade Flora i influensan... Efter det har jag gått runt som en zombie och enligt kalendern/dagboken så har jag varit frisk i ungefär 10 dagar sammanlagt. Vi har hunnit med diverse olika sjukdommar och jobbiga besvär och min kropp totalstrejkar. Man kan sammanfattade det såhär; Jag har levt i en sjukstuga i två månader och tagit hand om sjuka barn som haft det jobbigt dygnet runt, plus att jag varit rejält sjuk själv. Jag har inte sovit mer än max 2-3 timmar per dygn. Jag har ingen ork till något alls. Att bara plocka i diskmaskinen känns som en alldeles för tung uppgift just nu.

Så efter vår senaste sjukdom, (magsjukan) så har jag i princip sinat och Flora är ingen som snuttar speciellt mycket utan hon vill gärna äta ordentligt då hon ammar. Så torsdag förra veckan var sista gången jag ammade henne. Jag kan säga att det är väldigt mycket blandade känslor kring detta. Jag tycker ju att amningen är så bra. Bästa trösten och bästa sövningsmetoden och bästa myset och dessutom väldigt bra näring till ett litet barn! Men det är också skönt att kunna vara bara sin egen liksom, att inte behöva tänka lika mycket på vad jag äter och dricker eller vilka kläder jag har på mig. Men jag saknar det redan, speciellt på nätterna och kvällarna nu när Flora verkar ha jobbiga besvär med tandsprickning och sover väldigt oroligt. Tänk att bara kunna amma lite så hon somnar om lugnt och får lite tröst.

Jag skulle säkert kunna få igång mjölkproduktionen igen om jag lät henne amma fler gånger per dag som en nyfödd, men min ork existerar verkligen inte och jag tror i ärlighetens namn att jag ändå inte hade orkat amma mer än fram till sommaren ändå.

Flora verkar tack och lov inte ens märkt av att vi slutat att amma, hon får en skvätt välling, en macka eller en banan istället den tid vi brukar ha ammat på dagarna och på nätterna får hon använda nappen.

Så det blev ett väldigt odramatiskt och enkelt avslut på vår amning, precis som önskat fast lite tidigare än väntat bara.

2 kommentarer:

  1. Så skönt för er att det verkar ha gått utan större problem för Flora i alla fall, hoppas det känns ok för dig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har gått otroligt lätt för båda mina barn att sluta amma. Trodde ett tag att det skulle vara svårare för Flora eftersom hon inte ville äta annat för tag sedan, men det gick av bara farten.

      Själv känner ju ju att det gärna hade fått pågå ett tag till eftersom det är så mysigt och enkelt, men är ändå glad över odramatiskt avslut. Hon började ju liksom att hoppa över amningsmålen själv och så var det med Folke också. Att mat och annat som sker var så roligt och gott så amningen blev liksom för tråkig. Flora älskar små mackor och bananer så det är ganska lätt att ge henne mellanmål nu. Och hon somnar skönt i vår famn på kvällen av vällingen. Och vi är noga med att ha henne i famnen och mysa så hon ändå får den där sköna närheten som amningen annars ger. Så på det hela känns det ju ändå väldigt bra. :-)

      Radera