torsdag 26 april 2012

Mandel-kokosbollar


Idag när vi gjorde mandelmjölk så får man ju en hel del nötpulpa över. Tänkte att jag skulle göra något gott av det. Eftersom jag har ett enormt choklad/sötsug, så det fick bli en variant av chokladbollar.

Recept:

2 dl mandel som är malen/mixad eller använd till mandelmjölk
1 dl kokos
2 msk kakao
1 tsk äkta vaniljpulver
5 dadlar som är mixade ihop med en skvätt vatten
4-5 msk smält kokosolja
Eventuellt lite agavesirap om man vill ha det lite sötare
Kokos att rulla bollarna i.

Blanda ihop mandel, kokos och kakao i en bunke. Häll i kokosoljan och dadelmoset och eventuellt agavesirapen. Rör om ordentligt så allt blandas väl. Nyp ihop bollar och rulla i kokos. Ställ svalt en stund så faller de inte isär lika lätt när man fikar.
(obs, jag har bara höftat ihop det själv och man kan variera i oändlighet beroende på vad man gillar)

3 kommentarer:

  1. Mmmmmmmmm! Har också ett enormt chokladbehov.. älskar etiketten Själavård och nödvändig näring till detta inlägg!!

    SvaraRadera
  2. Ja, matkategorin här är ju ganska bred. Men jag gillar ju när man får till något riktigt smarrigt som även är hälsosamt. :-)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag vill tipsa om en sida som säljer ekologiska barnkläder! Det blir allt viktigare att tänka på miljön och framför allt våra barns hälsa. :)
    Just nu har de ett fint erbjudande så kika in och fynda! www.blatomat.se
    Med vänliga hälsningar Johanna

    SvaraRadera