torsdag 15 mars 2012

Flora 10 månader (imorgon)

Känns fortfarande overkligt att jag har två barn och den lilla snart inte är en bebis mera. Det är både sorgligt och fantastiskt på samma gång. Jag njuter av varje minut som jag får mysa med min lilla Smula och hon är verkligen helt underbar. På köpet har vi ju dessutom fått världen bästa storebror som skulle gå genom eld för sin syster. Han tröstar och busar och ordnar det mesta för att Flora ska vara på bra humör. Eftersom jag inte har skrivit något här om Floras utveckling på två månader så har det ju hänt en hel del sedan dess.

På dessa två månader har Flora gått från att sova i spjälsängen till att ligga i mitten (hon har en speciell fläck som hon sover bäst på) på vår säng. Hon är en samsovare som gillar att vara nära på natten, så hon hör och känner oss. Hon har börjar försöka säga mer ord och försöker forma munnen och härma massor. Men Mamma och Däddä ropar hon då hon behöver oss. Hon säger även titta och pekar eller visar oss saker. Och ibland kan man få ett tacktack när man ger henne något. Hon vet även vad ordet puss betyder, så ibland är det pusskalas.

Hon har klämt fram fyra tänder till i överkäken så nu har hon 6 tänder totalt. Hon kan numer vända sig när hon ligger ned och hon kan även förflytta sig lite på egen hand. Hon sitter och hasar lite på rumpan och gör seriösa försök till att krypa. Hon älskar musik och har sittdansat ett bra tag och kan även börja rocka loss om man nynnar lite så hon hör.

Hon har fått lite bättre sovrutiner på dagen och tar nu en lur innan lunch och en lur innan middagen så hon somnar för det mesta tidigare på kvällen.

Och med maten har det ju gått segt, men för ca två veckor sedan så började damen helt plötsligt att äta nästan som ett vanligt barn. Hon äter gröt till frukost och sedan mat till lunch och middag. På kvällen dricker hon välling men vi ammar fortfarande 3-4 gånger per dag. Hon vill fortfarande ha släta puréer när hon blir matad men kan äta mer och mer bitar och klumpar när hon äter själv.

Hon är en väldigt härlig och glad unge som fortfarande är ganska harmonisk med en lugn tillvaro. Och hon är en riktig gosegris som älskar att kramas och pussas. Hon har dessutom blivit ganska blyg för främlingar och gillar inte när folk kommer för nära utan att ha flirtat ordentligt först.

Idag var vi dessutom till BVC för att jag ville kolla vikten på henne, då jag tyckte att hon tappade mycket hull när hon var sjuk. Men hon har fortfarande inte börjat plana ut och väger nu 11090 gram och är 73 cm lång.

4 kommentarer:

  1. Gratulerar till Flora! Vår E blev 10 månader för knappt 2 veckor sedan och det låter som att de ligger ungefär lika utvecklingsmässigt. Favoriten denna vecka är att gå längsmed väggarna med händerna mot väggen som stöd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast Flora kan verkligen inte ställa sig upp eller gå, bara om hon sitter i gåstolen. Hon har inte varit så intresserad av att förflytta sig själv. Skulle tror att det är en kombo av hennes kroppsform och hennes sätt att vara.

      Radera
  2. Tycker mig ana ett mönster hos barnen i de bloggar jag läser med barn i våra ungars ålder. Antingen är de helt verbala som Flora, men rör sig inte. Eller tvärt om, som H. Han står upp och kryper supersnabbt, men det där med ord verkar inte vara ens i närheten av att komma över hans läppar. Det är fascinerande tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, det har jag inte tänkt på men så kanske det är. Tycker mer att Flora är sen med både tal och rörelse. Men jag antar att hennes bror var tidig med båda delarna. Minns att han både pratade, klättrade och gick med stöd när han var 7 månader.

      Radera