torsdag 6 oktober 2011

Ni med vällingbarn, hjälp!

Hej alla ni läsare som har eller haft barn som gillat välling. Hur, vad, när har ni gett era barn välling? Tips mottages tacksamt. Jag skulle gärna önska att Flora blev ett barn som gillar välling, då det verkar så enkelt att ge. Har aldrig lyckats få Folke att dricka välling då han varit en grötkille av högsta rang. Men jag minns att det var ett himla bök att sätta en trött bebis vid matbordet på kvällarna och få honom att äta gröt, eller om han behövde få i sig en snabb frukost då man skulle iväg tidigt. Skulle gärna önska att Flora gillade välling framöver, så snälla söta rara ni, släng in en kommentar om hur ni har gjort eller hört att andra har gjort.

Sammanfattning av kommentarer på bloggen och tips från andra håll:
Barn som gillar välling verkar dricka ur nappflaska. Det verkar också vanligt att man börjar med ersättning och sedan går över till välling från det eller späder med bröstmjölk.

Fortsätt gärna att fylla på med tips och erfarenheter.

6 kommentarer:

  1. Min son vägrade flaskan tills han var runt 7 månader. Då fick han ha den lite fritt sådär med vatten i och han satt gärna och drack ur den. När han var lite drygt 8 mån så bestämde jag mig för att dra ner på amningen och då blev det naturligt att han fick välling. Han har alltid varit ganska dålig på att äta, så jag gav honom välling fler gånger än morgon och kväll. Var orolig att han inte fick i sig tillräckligt.

    SvaraRadera
  2. A älskade välling. Men han ville helst ha den kall. Så det kan vara något att testa om hon inte vill ha varm. Och kanske kan det vara idé att spä ut den med bröstmjölk i början?
    Jag vet inte, jag hade aldrig några problem med att få A att ta vällingen. Men han var ju ersättningsbarn och van vid flaskan.

    SvaraRadera
  3. Freja var oxå "flaskbarn" och jag tyckte det var så enormt smidigt med detta. Ibland somnade hon med vällingflaskan i spjälisen, ibland åt hon frukost i bilen på väg till dagis, P kunde ge henne vällingen utan att jag behövde mata hela tiden. Vet inte vad jag ska ge för tips, kan bara berätta om mina erfarenheter. Men dom vet du nog redan ändå =) Hojta till om du vill veta nåt mer. (Kommer snart tillbaks på fejjan tror jag) Kram kram!!

    SvaraRadera
  4. Välling is tha shit. Vi har ju haft tur att både Leo och Frej älskat välling, aldrig några problem på den fronten. Ingen av dem var ju "flask-barn" heller. Börja kanske med välling innan gröt då? Då kanske risken minimeras att hon blir mer förtjust i det?

    SvaraRadera
  5. Har inte heller haft några problem med välling. Jag har aldrig gjort nån stor grej av vare sig mat, gröt eller välling. Ge tex Flora välling på morgonen när hon är hungrig och ha flaskan som att hon ammar eller på kvällen. Det ordnar sig nog!

    SvaraRadera
  6. Hej! Vera var misstänksam mot välling till en början, hon fick ju ersättning innan. Vi började med välling vid ca 5-6 mån korrigerad ålder, tog nog 2-3 veckor innan hon tog en hel flaska, vill kunna ge henne till natten och direkt på morgonen då hon vaknar vrålhungrig ( ersättning är så förbaskat dyrt) =)
    Katarina

    SvaraRadera