tisdag 4 september 2012

Om bloggen

Ja det här har nog varit den längsta bloggpaus jag tagit på flera år. Men jag har verkligen inte haft något intresse eller energi över till att blogga.

Vi har haft både en helt underbar och lite jobbig sommar. Det är såklart alltid härligt att få umgås med barnen och bara ta dagen som den kommer och jag känner mig lyckligt lottad som har kunnat vara hemma så länge och kommer att fortsätta med det ett tag till också.

Men ett tag efter Flora fyllde ett (i slutet på maj) så började hon att kinka på nätterna rejält. Ja hon har skrikit sig genom hela nätterna och jag har inte sovit många minuter på tre månader. Hon blev samtidigt väldigt risig i magen och jag antog att det var en tand på G. Men när kinket och den dåliga magen höll i sig lite längre än vad det brukar göra för en tand (och det kom aldrig nån tand heller), så misstänkte vi magsjuka. Men ingen annan i familjen blev dålig och det nattliga skriken fortsatte och hennes humör på dagen var inte att leka med. På dagen har hon inte heller velat sova speciellt bra och mer bara stått och gnällt ryckandes i mitt byxben.

Ja jag har tänkt på allt.... det är något fel på mitt barn, eller är jag bara för trött för att orka ta hand om henne på ett bra sätt. Stör vi henne på natten, är hon allergisk, har hon ont någonstans, är hon rent av skadad, är det myggbetten, är det nattskräcken, tål hon inte mjölk, tål hon inte gluten, är hon kanske bara hungrig, är det en tand ändå............... gaaaahh.

Efter tre månader utan sömn helt så kände jag att jag måste fråga någon om råd. Så jag ringde BVC och frågade om det var rimligt att detta skrikande och kink och lösa bajs kan gälla en tand. Sköterskan svarade direkt att -Nej, det är inte rimligt! Men man vet ju aldrig.... Hon trodde att det kunde vara så att det är något mer som stör henne och beslut togs om att testa mjölkfri kost. Läkartid bokades för att diskutera provtagning för mjölkprotein och gluten.

M J Ö L K F R I kost!!? Jaha, hur ska det gå då detta kräsna bar nästan bara äter sånt med mjölk i. Ja nu har barnet varit mjölkfritt i en vecka och man kan ju säga som så, att hon lär nog gå ned i vikt för det är inte mycket hon äter.... men redan efter ett dygn så var hennes humör bättre och hon sov rätt så bra på natten. Jag håller tummarna för att detta är en tillfällighet och att vi får sluta med mjölkfritt snart.

Så ja, vi får se om det kommer inspiration till att blogga nu då jag får sova lite mer....ja vi får se.

4 kommentarer:

  1. Vad tråkigt att hon inte mår bra! Förstår att det är oerhört påfrestande. Ville tipsa dig om GAPS-dieten. Det är inte en kosthållning man har hela livet utan i en period för att läka tarmarna. Den bygger på att människor med felaktig tarmflora drabbas av diarée, allergier, utslag, sjukdomar osv, men att det genom att äta GAPS en period går att hela tarmen. Barn som är särskilt kräsna med maten eller som har svårt att vilja äta kan vara detta pga att de har en läckande tarm. Jag har inte hunnit sätta mig in i den så mycket själv, bara hört berättelser om människor som upplever att de "läkt" kroppen genom dieten. Ska skriva om den på bloggen tänkte jag men har inte hunnit. Skriver en länk här, läs hela den sidan om du är intresserad, ger en rätt bra bild av vad det handlar om - men googla om du vill läsa mer:

    http://tarmochpsykologi.wordpress.com/vad-ar-gaps/

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jennie!

      Väldigt intressant, ska läsa så fort jag har lit tid över.
      Kram!

      Radera
  2. Åh stakars lilla tjej (och dig med så klart)
    Hoppas det går framåt!

    Jag lovar att jag ska bli bättre på att lämna en kommentar då och då, för man blir ju själv så glad.
    Hoppas du orkar ta upp bloggandet snart igen

    styrkekramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sara!!

      Nu känns det mycket bättre (för oss alla i familjen). Så det blir nog lite mer bloggande framöver.

      Styrkekramar tillbaka!

      Radera