tisdag 25 september 2012

Hej från det mjölkfria landet




Här går dagarna och nätterna med en mycket mer behaglig stämma nuförtiden. Det är väldigt stor skillnad på Flora och hennes humör och sömn. Jag läser och läser allt jag kommer över (när jag har tid, vilket inte är så jätteofta men ibland), så jag ska lära mig allt om näring och vad det innebär så man lever utan mjölk.

Nu lagar vi det mesta helt och hållet mjölkfritt för att man inte ids stå och göra två versioner av allt. Men vissa saker blir det ju ändå så att man gör som det alltid har gjorts och då får man passa noga så det inte är en lite fröken framme och norpar något olämpligt.

Förra veckan passade jag på att fylla 30 år och hade då bestämt mig att min älskade lilla dotter skulle kunna äta av allt gott som bjöds, när släkten kom och firade. Så jag bakade från grunden mjölkfri gräddtårta, mjölkfria arraksbollar och mjölkfri mazarinkaka. Det var inte ett dugg svårt eller komplicerat och allt smakade gott. I kakorna/tårbotten jag bakade så bytte jag ut smöret mot vatten och kokosolja. Jag använde även kokosolja i arraksbollarna, vilket fungerade alldeles utmärkt. Fyllningen i tårtan blev hemmagjord marsansås gjord på havremjölk och ett lager med havregrädde som jag blandat i florsocker och kakao. På tårtan så smetade jag ett rejält lager med soyagrädde. Som jag förövrigt kan rekommendera alla att testa för det blir mycket vitare, fluffigare och inte lika tungätet som vanlig grädde.

Vi har efter många om och men beslutat att ge upp välling för stunden. Flora vill inte ha av de mjölkfria sorterna och vi orkar inte hålla på och truga. Hon äter mackor och frukt till frukost och kvällsfika och det funkar bra. Det svåra är nu att se till att hon får i sig tillräckligt med kalcium och järn och det måste vi fortsätta att klura på. Ja det är inte så lätt när hon är så otroligt kräsen och verkligen inte gillar att testa nya saker. Just nu strösslar jag för det mesta hennes mat med oskalade sesamfrön och chiafrön, för att få upp näringsvärdet en aning.

1 kommentar:

  1. Kudos för intressant och informativ läsning

    My web page - bosch ångstrykjärn

    SvaraRadera