måndag 10 september 2012

Lilla mjölkfria barn


Äntligen har vi fått vårt lilla, glada, lättsamma, härliga barn tillbaka. Stackars barn har dragit på sig en kraftig överkänslighet mot mjölk (komjölksprotein är det hon inte tål, alltså mjölkprodukter överhuvudtaget). Förmodligen så fick hennes mage nog efter alla jobbiga förkylningar i våras och ville inte samarbeta mer när det kom mjölk. Och vad åt då lilla ladyn egentligen? Jo, hon åt välling (vanlig sort från affären, innehåller en hel de mjölk), ost, turkisk yoghurt, mackor med smör och lite pasta, frukt och grönsaker. Så man kan ju konstatera att hon fick en ganska mjölkspäckad kost utan att vi tänkte på det. Hon fick ju liksom äta det hon vill ha. Men efter en lite jobbig sommar så har vi nu fått ganska bra rätsida på detta. Vi har helt enkelt tagit bort all mjölk i Floras kost och efter bara 14 dagar så börjar hennes mage att må mycket bättre och hon själv visade upp ett gott humör och god sömn efter bara två dygn. Känns såklart jättehemskt att hon fick gå så länge med detta, men man får trösta sig med att det är mycket bättre nu.

Välling har vi fått ge upp helt och hållet nu. Vi har testat tre olika köpesorter utan mjölk samt hemmagjord och dessa har fått Flora att nästan bli rädd för vällingflaskan, så vi skippar det. Hon är inte heller direkt förtjust i havregurt eller soygurt så alla enkla yoghurt mellisar är också ute ur bilden.

Och en tråkig sak med alla dessa alternativ till mjölk, grädde, smör och yoghurt är att de innehåller mycket konstiga saker. Så som en mängd tillsatser, onödiga E-ämnen och sötning.

Men just nu håller jag på att läsa och lära mig om allt som har med mjölkfri kost att göra. Personligen så skulle jag nog behöva skippa mjölken också så min mage får en paus.

Tips på allt som har med mjölkfritt att göra tas tacksam emot!


13 kommentarer:

  1. Stackars liten. Jag har varit allergisk mot komjölk och det slutade med att jag blev superkänslig mot minsta lilla. Hade gått med det i flera år utan att läkarna konstaterat att det faktiskt var det. Tråkigt när man blir ett experiment. Magen var helt slut och jag fick äta magsårsmedicin i flera månader & då gick jag bara i sexan. Skönt att ni kom på det så fort. Att byta ut smör mot kloka rapsolja är ett den neutrala för den är super. Sen håller jag med dig om att det massa tillsatser för att få rätt konsistens. Tror att jag har läst någonstans hur man gör egen havremjök kolla alternativs hemsida. Äter ni glass så är sorbe supergott. Jag drack i princip aldrig varken sojamjök eller havre men det jag saknade mest var glass. Tofuline har sojaglass. Men allt detta vet ni säkert innan. Skönt art hon är bättre. :)

    SvaraRadera
  2. Jenny Enevång Edlund11 september 2012 kl. 08:41

    Min lilla gumma äter en specialgröt utan mjölk och gluten (för att vi inte har vetat vad hon har varit allergisk mot men nu vet vi att det är mjölk), så nu blandar jag i mjölkfri havregröt så att hon får vänja sig med den smaken. Likaså är det med välling då hon har druckit Althera (mjölk och glutenfri mjölkersättning från apoteket, kan fås på recept) och nu blandar jag i mjölkfri mild havrevälling. Hon får även mer vanlig mat förstås...

    Lilly är 8 månader så det är lite lättare då hon inte kräver lika mycket mat som Flora. Vi ska få gå till en dietist och hoppas att hon/han kommer med några bra förslag som man inte redan vet om!

    /Jenny E.E

    SvaraRadera
  3. hej!
    jag är själv mjölkprotein allergisk och har varit det så länge jag kan minnas.

    två saker du ska tänka på då barnet är ungt är att havre försurar kroppen om man äter/driker det i för stora mängder, och man ska helst undvika sojan helt då kroppen har svårt att bryta ner det.

    läs gärna på om sojaproteinet så du får din egen uppfatning, det var längesedan jag hadde koll på det. men jag har för mig att det inte alls är bra.

    Det kan vara så att erat barn som mig bara är allergisk mot komjölksprotein och då också kan klara av mjöls från till exempel, buffel ex mossarella, får och get.

    jag klarrar inte av får om jag äter det för mycket men get och buffel går alldeles utmärkt. det finns en bra get hårdost som funkar super bra som pålägg och i matlagning.

    lycka till med uppfinningsrik matlagning.

    /Emma

    SvaraRadera
  4. Tusen tack för era tips och råd, jag uppskattar det verkligen. Läser allt jag kommer över om mjölkfritt när jag har någon minut över. Och det är så fint att få lite tips här på bloggen.

    Vi har tidigare gjort egen havremjölk, mandelmjölk och sesammjölk. Och även god sorbet, så det ska nog gå bra.

    Det svåra för oss är ju det här med vällingen som inte funkar mer. Och vår kräsna lilla dam har aldrig gillat gröt. Så hon får helt enkelt börja äta mer mat, men det ska nog ge sig med tiden. Tack och lov så är hon fortfarande ett ganska rultigt barn så hon får nog i sig det hon behöver för att må bra.

    Fortsätt gärna att komma med era bra tips och råd.
    Tack!! :-)

    SvaraRadera
  5. Hallå där! Jag har en fråga, såg i ett inlägg att du köpt en Trolloverall. Nu vet jag inte vilken storlek det var, men är det något du inte behöver längre och vill sälja vidare (om storleken skulle vara rätt)?? Mvh Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jopp vi har en trolloverall och den är i storlek 104. Tanken är ju att spara den till Flora, eftersom den var av så grym kvalitet att den inte ens ser använd ut.

      Hade det varit så att storleken inte passade på Flora så skulle jag gärna sälja den till dig, men jag tror att hon kommer att kunna ha den nästa vinter då den var rejält rymlig. Men jag ska ha dig i åtanke ifall vi inte behöver den.

      Radera
  6. Ja du har ju redan fått en massa bra tips, men här kommer ett till ;)

    När jag droppade i några droppar agave i Signes skrädmjölsvälling (skrädmjöl, vatten, nyponskal, kokosolja) så tog hon äntligen den!!! Men som sagt alla barn är olika...

    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sara! Vi använde lite eko,logisk äppeljuice för att söta skrädmjölsvällingen, men agave är säkert ännu godare.

      Har faktiskt sötat havremjölken med agave, men jag tror att lilla damen fått dille på konsistensen. Hon vägrar något som är tjockare än vatten och tunn juice för tillfället. Men om hon skulle börja dricka något tjockare igen ska jag absolut testa.
      Kram!

      Radera
  7. Hej! Vi har en liten kille som är grymt allergisk mot mjölk, han får andningsbesvär... Vid 5 mån*+
    9+
    aders ålder fick han en svår reaktion på gröt och har sedan dess varit mjölkfri. Vi ger honom Yosa som youghurt då han inte äter oatlys havregurt(försåligt för den är VIDRIG!!) Nu äter han ju mat och jag försöker laga maten själv. Kika in på min blogg; bastabarnmaten.blogg.se där jag lägger ut recept. Den är mest för min egen skull för att samla recept så förvänta dig en högst amatörmässig blogg som inte uppdateras så ofta men det finns en receptbank där iallafall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Vilket sammanträffande. Jag var in på din blogg för en par veckor sedan och kollade på alla fina recept. Jättebra inspiration!!

      Min Flora gillar också Yosa yoghurten bäst. Har tillverkar glasspinnar av de andra sorterna för att få det att gå ned i magen.

      Hoppas att din lilla kille mår fint och att han inte behöver få mer besvär.
      Ha det gott och tack för titten!

      Radera
  8. Läser om dina bekymmer och känner delvis igen mig, vi hade ju många turer med dottern och jag har bittra erfarenheter efter det. Har du fått en säker diagnos? Vi fick diagnosen laktosintolerant och det verkade rimligt då, eftersom hon faktiskt blev så mycket bättre när vi skippade mjölk. I slutändan visade det sig ju att hon hade en kronisk, inflammatorisk sjukdom istället och när det uppdagades, hade hon gått så länge med det att risken för tarmvred var stor och operation var det enda nödvändiga. Hade jag vetat det jag vet idag, hade jag inte nöjt mig med samtal och lite blodprover utan krävt större undersökningar av magen. Dotterns sjukdom följer inte det normala mönstret, hennes blodprover visar ingenting, inte ens när hon var som allra sämst. Vill inte skrämmas men vill heller inte att någon ska behöva gå igenom de turer vi fick göra, det var en helt vidrig tid, inte minst för barnet.

    Hälsningar
    Marie, hunduppfödare och 3-barnsmamma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie! Tack för att du delar med dig.

      Vi har endast träffat läkare och pratat igenom bekymmerna och sedan bestämt oss för att testa uteslutningsmetod vad gäller kosten. Så det är inte ens tagit blodprov eller gjort något pricktest. BVC-läkaren tyckte att vi skulle börja med att utesluta allt mjölkprotein till att börja med eftersom Floras kost till största del bestod av mat med mjölk i. Skulle ingen skillnad visa sig skulle vi forsätta med provtagning och eventuellt gå vidare till att utesluta gluten.

      Men eftersom Flora har blivit så otroligt mycket bättre på alla sätt och vis sedan vi tog bort allt som innehåller mjölkprotein, så har vi valt att vänta lite för att se hur det utvecklas. Vi har tid hos läkare nu i mitten på november igen för att följa upp och diskutera hur vi ska gå vidare med detta.


      Tack för att du bryr dig! Ha det fint, kramar!

      Radera
    2. För oss gav allergitesterna inget och tydligen behöver de inget visa även om man har allergi, i alla fall när det gäller laktos. S har ju gjort alla möjliga otrevliga undersökningar vid det här laget men barn blir tack och lov sövda så hon minns inget. Tror att det var den fjärde läkaren vi kom till (efter fem års hopplöshet) som tog oss på allvar och kollade upp ordentligt. Idag är jag innerligt tacksam. Så stå på dig, vill man ha hjälp får man kriga!

      Radera