tisdag 6 december 2011

Vällingen då?


Flora är nu drygt 6½ månad snart 7, så nu provar vi med välling i nappflaska. Hon gillar ju inte mat och gröt går sådär. I snitt kanske jag får henne att äta ungefär en tesked gröt om dagen och det är ju inte direkt något hon står sig på.

Tycker att innehållet i köpevälling är lite läskigt så jag har kokat egen. Att koka egen välling är faktiskt tokenkelt.

Har använt mig av receptet som Malin har i Ekonördarnas blogg. Men jag har bara gjort ungefär halv sats eftersom Flora inte dricker så mycket.
Jag tar 3/4 dl vatten och nästan en matsked skrädmjöl. Kokar det försiktigt och häller sedan i en ½ dl 3% ekologisk komjölk, en halv tesked äppeljuice, nästan en tesked ekologisk virgin kokosolja och rör om. När vällingen svalnat till ätbar temp som tar jag i en halv tesked av nyponmjölet.

Hittills så hon hon druckit mellan 20 och 40 ml/dag sen i söndags så det kanske kan funka om hon blir lite mer haj på hur man gör med nappflaskan.

3 kommentarer:

  1. jag gör också egen välling, men på vatten, bovete, havremjölk kanel och kokosolja. henry har gillat den hittills :)

    SvaraRadera
  2. Moa - Du får gärna dela med dig av recept på den vällingen. Lät ju jättegott!!

    SvaraRadera
  3. Sv; Neej, jag tycker jag äter ganska mycket? :)

    Är det inte jobbigt att göra egen välling varje gång?

    SvaraRadera