fredag 16 november 2012

Jättegod Mjölkfri Lasagne


Eftersom det är mycket pasta på menyn hos oss nuförtiden så blir man lätt en aning less på det. Så jag försöker att variera så gott det går och så långt fröken Flora's smaklökar tillåter. Har gruvat mig lite för att testa rätter där ost har en stor betydelse, men för några dagar sedan blev jag så sugen så höftade jag ihop en jättegod mjölkfri lasagne. Tänkte dela med mig av receptet eftersom den var så lätt att göra och blev så god.


Köttfärsröra:
Några matskedar raps- eller olivolja
3 gula lökar
2 msk grönsaksbuljonpulver (eller 2 tärningar)
800 g älgfärs (eller den färs som passar)
En lagom skvätt sojasås
500 g krossade tomater
3-4 msk tomatpuré
Timjan, basilika, oregano och peppar efter smak.

Hacka lök och fräs dem mjuka i olja, gärna i gjutjärnspanna. Häll i färsen och stek tills allt är brunt. Blanda i soja, tomatpuré, grönsaksbuljong, kryddor och krossade tomater. Låt puttra ca 20 minuter.

Bechamelsås:
100 g mjölkfritt matfett
1 dl vetemjöl (eller annat mjöl som funkar i sås)
1 l havremjölk
salt, vitpeppar och muskot efter smak.

Och till själva Lasagnen:
Lasagneplattor
Havregrädde

Smält matfett med mjölet i en kastrull. Rör så det inte bränner fast. Vispa ned havremjölken litet i taget. Koka upp och låt såsen sjuda under omrörning i 5-10 minuter. Krydda med salt, vitpeppar och muskot. Eftersom det är mycket sås så kan man ta rejält med kryddor.

Detta passar i en ganska stor form, jag använde en som var ca 25x35 cm. Det blir ca 6-7 portioner beroende på hur mycket man äter. I formen varvar man, sås, lasagneplattor och köttfärs. Se till så översta lagret blir plattor med sås på. För att få det lite krämigt, snyggt och gott (som ost) på toppen, så ringla lite havregrädde (Oatly's iMat funkar bra). Gratinera i 20-25 minuter i ca 220 grader. Smaklig måltid.
Alla ingredienser är ekologiska förutom havregrädden. Och tyvärr hann vi äta upp nästan allt, så bilden är på resterna dagen efter.


3 kommentarer:

  1. Jag gillar din blogg Lisa!!!!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag kommer från ett företag som heter Actionstudios, och vi har gjort en julkalender oberoende av SVT. www.24dagar.se är vår adress.

    Vi såg att du har barn i precis rätt ålder, och vår kalender kan förhoppningsvis roa både vuxna och barn, så att hela familjen kan titta :)

    (Barn under sju år bör nog ha en vuxen med sig i vilket fall som helst, för ibland kan det nog bli lite läskigt för de minsta. Jag minns själv när jag var fem år och var livrädd för SVTs 'Jul i Kapernaum'.)

    Så förhoppningsvis tycker du att 24 Dagar verkar intressant och vill visa den för dina barn, och kanske till och med sprida den vidare till dina läsare! :)

    Ha det fint! :)

    SvaraRadera