torsdag 11 oktober 2012

Miljötänk om en jacka

I vår familj är vi ute ganska mycket och behöver då denna årstid kommer lite varmare kläder på oss. Jag har sedan vi flyttade ut till gården och jag fick barn insett att ytterkläderna behöver både vara praktiska och väldigt slitstarka. Man vill ju inte stå och frysa i en trasig jacka, när barnen är ute och leker eller när jag måste hämta ved, jobba i trädgården eller skotta snö m.m. Det måste finnas plats för näsdukar och ett par extra vantar i fickorna och gärna lite annat också. Och det ska gärna också vara en jacka som tål lite regn så man slipper springa och dra på sig ett regnställ så fort det kommer några droppar. Sen är det ju även bra om jacka är fin så man kan använda den när man ska iväg och göra andra saker också.

Efter några budget jackor som gått sönder allt eftersom, så kände jag att denna höst får det vara nog. Jag vill ha en snygg, praktisk jacka som håller flera år framöver så jag slipper tänka på vad jag ska värma mig med. Men efter att ha läst om olika material och impregneringar och gore tex m.m. som varken är bra för människan eller miljön så kändes det inte alls lika kul eller rent av omöjligt.
MEN, då kom jag ju på att jag bor i Örnsköldsvikstrakten och här startades faktiskt ett av de bästa märkena på friluftskläder, ja Fjällräven. Hittade där en fin jacka med alla mina krav och som man dessutom får impregnera själv med Greenland wax (paraffin och bivax). Eftersom vi redan har ett gäng med kläder från Fjällräven sedan innan så har vi ju också såklart vax hemma, händigt som bara den. Jackan är såklart ganska högt pris på, men den ska förmodligen hålla i många, många, många år framöver, så jag slipper springa runt i trasiga kläder och fundera på var jag ska hitta en ny jacka mitt i vintern.

Bild lånad här.
Har haft den ett tag nu och jag måste säga att den är perfekt för att leka med barn och jobba lite lätt på gården och även springa på stan, så mycket nöjd.

2 kommentarer:

  1. Mycket mycket snygg jacka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tack! Känner mig både fin och rejäl när jag har den på. :-)

      Radera