fredag 19 oktober 2012

Chiafrön är helt fantastiskt


Chifrön/chiamjöl är något helt fantastiskt! Chiafröet kommer från ett Sydamerikanskt sädesslag som är släkt med Salvian. Innehåller massor av omega-3, protein, antioxidanter och mineraler så som järn och kalcium m.m.. På risentas hemsida kan man läsa detta: "Bara 2 tsk av fröna innehåller mer Omega-3 än 1 laxfilé, kalk motsvarandes flera glas mjölk och 30% mer antioxidanter än blåbär." 

Vi har använt chiafrön/chiamjöl här hemma i flera år för att vi är lite dåliga på att äta fisk och jag tycker att det är fint att kunna få in allt det fantastiska som finns i chiafröet i tex bröd, sallad, kakor eller en smoothiesar på ett snabbt och enkelt sätt.

Själv brukar jag ibland äta två matskedar till frukost som jag blött upp i vatten eller hvaremjölk, så det blir som gelé. Perfekt istället för en macka.

Just nu är det extra guld värt att vi har detta superfrö hemma då Flora är så kräsen som hon är och kan behöva det extra kalken och såklart det andra braiga också. Jag strösslar all hennes mat med nån tesked av detta så hon får i sig det automatiskt då hon äter tex mackaroner. Sen smyger jag ned lite i allt bröd vi bakar eller i grytor, sallad, fruktsallad m.m. Och för er som undrar, det är ganska smaklöst så finsmakare märker det inte. Det enda jag kan känna är om man krossar det med en stavmixer då man gör tex smoothiesar så kan det smaka lite lätt som linfrön, men väldigt lite.

Vi köper chiafrön från Grön Gåva i vår stad, men det finns på de flesta hälsokostaffärer och välsorterade matvarubutiker samt på massor av ställen på internet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar