torsdag 17 mars 2011

När det brinner i halsen



När jag inte orkar hålla på med huskurer eller äta sånt som inte ger halsbränna använder jag dessa två preparat ovan. Ganska ofta måste jag äta sånt som ger mig halsbränna. Som är det är nu så får jag halsbränna av nästan allt förutom mjölkprodukter. Jag får jättemycket halsbränna av frukt och jag äter ju enorma mängder av frukt just nu. Skulle inte klara mig en dag utan frukt tror jag.

Losec tabletten tar man högst en per dygn och Rennie kan man ta 16 per dygn. Dessa två går utmärkt att kombinera. Det är långt ifrån varje dag jag trycker i mig detta, men ibland är det riktigt jobbigt så då tar jag en Losec och sedan en Rennie för att få snabb effekt. Brukar också ha en karta Rennie i handväskan för att kunna ta om det blir jobbigt och jag inte är hemma. Rennie kan man ta lite nu och då på dagen

I natt vaknade jag strax efter ett och höll på att brinna upp i halsen och magen. Så jag gick ned och tog en av varje. Efter några minuter var det tvärlugnt ocg jag kunde vila resten av natten utan att ha mer halsbränna.

Jag är ju egentligen emot såna här genvägar, men som det är nu orkar jag verkligen inte läsa så noga om innehåll och sånt. Jag nöjer mig med att barnmorskan och de på apoteket har sagt att det är okej för gravida. Och att jag slipper någa besvär iaf.

8 kommentarer:

  1. Lisa, jag kan inte kommentera i din blogg varken från datorn eller telefonen. Den där bokstavskoden som man skall skriva in blir liksom bara en röd prick. Jag vet inte varför?

    Men jag läser alla dina inlägg. Och jag vill ofta kommentera, men det går som sagt inte :-(
    Nu sitter jag med gubbens dator. Får se om det funkar nu...

    SvaraRadera
  2. Susanna - Vad skumt. Det ska inte ens vara någon bokstavskod.... Jag är dessutom ingen duktig datorhaj så jag vet inte vad det kan bero på.

    Men vad kul att du läser ändå och fint att du orkar kommentera från någon annans dator. Tack!
    Kram!!

    SvaraRadera
  3. Tjena! Jag har också Rennie. En karta vid sängen, en nere i köket och en i handväskan! Skönt att det finns något som funkar, speciellt mitt i natten. Brukar vakna vid ett två tiden varje natt. Kram

    SvaraRadera
  4. Linda - Håller verkligen med om att Rennie är bra mitt i natten. Smakar ju helt ok och verkar snabbt. =)

    SvaraRadera
  5. Hej hej hallå världens snyggaste mamma!
    Jo, jag vill tipsa om Omeprazol (finns receptfritt på apoteket). Min klient hade problem med halsbränna en lång lång tid, jag tipsade om denna och halsbrännan försvann på studs och har inte kommit tillbaka. Den är billig och det behövs bara 1/dag.
    Nu vet jag inte hur det är med den och graviditet, men kolla upp om du ids.
    saknar dej! Kram!

    SvaraRadera
  6. Lindy - Losec är omeprazol. =) Det finns flera olika förpackningar med halsbränne tabletter som har omeprazol som den aktiva substansen. Tror nog bara att det är extremt för mig nu eftersom det är så galet trångt och bebis trycker hela tiden på magsäcken. Förra gången räckte det ju med ett glas samarin ibland, nu funkar det inte alls.

    SvaraRadera
  7. Jo, men det finns en tablett som heter omeprazol. ;-) jag har den.

    SvaraRadera
  8. Lindy - Jag vet att den finns (mamma har den också). Men tydligen så är det samma i Losec. Och Losec är den som har mest forskning bakom sig vad gäller graviditet så jag kör nog på den då det krisar. Behöver ju inte ta varje dag så det funkar ju.

    SvaraRadera