lördag 24 mars 2012

Foglossning efter graviditet

Ja, tyvärr så har jag fortfarande problem med foglossningen som jag fick när jag vara gravid med Flora. För de flesta som får foglossning så går problemen över så fort man inte är gravid mera. Men jag tillhör inte den skaran. Självklart så har jag inte lika ont som då jag var gravid och det finns vissa dagar då jag inte känner av det alls. Men problemen och värken/smärtan är långt ifrån borta och jag är definitivt begränsad i min vardag.

Detta är egentligen ingen chock för mig, eftersom min barnmorska hade sagt att då man har så mycket foglossning som jag hade under graviditeten så är det inte konstigt om det inte försvinner direkt. Så hon talade om för mig att det är stor risk för att jag kommer att ha ont ett bra tag efteråt också. Tyvärr så har det hållit i sig väldigt mycket längre än vad jag hade väntat.

Flora är nu 10 månader och jag kan fortfarande inte lyfta eller bära tungt, utan att få ont. Hastiga rörelser och vissa sätt att vrida kroppen gör sådär fruktansvärt ont som då jag var gravid. Jag har inte kunna använda syskonvagnen och de dagar då Flora behöver mycket närhet och vill lyftas och bäras mycket så får jag besvär som håller i sig i flera dagar. Jag har inte heller kunnat promenera så mycket och så långt som jag har önskat eller sporta på något sätt.

Besvären är fortfarande desamma som då jag var gravid fast inte fullt lika smärtsamma, men tillräckligt för att det ska störa och begränsa. Det värker, ilar och smärtar i båda fogarna bak och det strålar ut mot höfterna och ner i benen.

Och vad gör jag då för att minimera problemen? Jag försöker helt enkelt att vara försiktig med fysisk aktivitet (ja, det är skittråkigt men tyvärr det enda som funkar). Tar endast små promenader och gör enkla övningar på fitnessmattan som stärker rygg och buk bla. dessa och några fler. Ligger ibland på shaktimattan och den lindrar bra, men jag borde nog göra det oftare. Får jag hemskt ont så brukar jag försöka att vila ordentligt (alltså verkligen vara stilla) en hel dag och hjälper inte det har det hänt att jag tar en Ipren för att få bort värsta udden av det onda.

Min förhoppning är att detta ska gå över av sig självt när jag slutat att amma och relaxinet gått ur kroppen och medans försöker jag helt enkelt att inte göra saken värre genom att ta det väldigt lugnt.

Har ni frågor, tips, råd eller egna erfarenheter om detta så skriv gärna en kommentar på detta inlägg.

7 kommentarer:

  1. Mitt tips: låt en kiropraktor behandla dig. Har varit hos en själv, samtidigt som går på mjuk yoga. Har inte haft stora problem med foglossning själv men har haft ont i bäckenet länge (kändes som om jag hade ett blåmärke vid svanskotan ungefär). Tror att det hjälper långsiktigt, för om du har ont när du rör dig, belastar du säkert kroppen på fel sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt funderat på det flera gånger, men är lite rädd för att det ska blir värre. Bor ju inte på så stor ort och vet inte om det finns någon som har koll på det där med just foglossning. Har haft extremt lite kontakt med vård överhuvudtaget i hela mitt liv så jag vet liksom inte hur man går till väga för att hitta rätt hjälp.

      Radera
  2. Jag hade grymma foglossningar när jag väntade tvillingarna, gick på kryckor, men det gick knappt. Min BM föreslog akupunktur, jag vägrade. Hon övertalade mig, och efter behandlingen så hade jag typ 10% av besvären kvar, så gissa en gång vad jag skulle tipsa om ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det före eller efter förlossningen? Och hur många behandlingar gick du på? Var det din BM som satt nålarna eller var det någon annan?

      Radera
    2. Hej igen, det var iofs före förlossningen. Och, tro det eller ej, bara en gång (och jag var sjuuuukt kritisk innan). Det var min BM, men hon är en guru, utbildad inom akupunktur i Kina osv.

      Men det vanligaste är nog en behandling på ett par gånger. Men OM det funkar på just dig (dvs du är mottaglig) så tror jag absolut att det fungerar nu efter förlossning.

      Radera
  3. Hej!
    Önskar dig en kanon fin Söndag!

    Psst.. Får jag tipsa?
    Den slutar på måndag...
    http://isacsmamma.blogg.se/2012/march/tavling-i-samarbete-med-dotto.html

    SvaraRadera